Bertolt Brecht, Kurt Weill and Malvinas War in a play by Abelardo Castillo
Keywords:
theater, intertextuality, Comparative Poetics, liminality, epistemological metaphor, repretationsAbstract
This article studies the presence of compositions by Bertolt Brecht and Kurt Weill (Die Dreigroschenoper, 1928, and Das Berliner Requiem, 1929) in the play El Señor Brecht en el Salón Dorado (1982), by Abelardo Castillo, considered unavoidable reference in the history of the reception of Brecht- Weill in the Argentine theater. From the perspective of Comparative Poetics (Comparative Theater area), the intertextuality of Brecht-Weill is analyzed in the structure of the piece, as well as its relationship with various abstract poetics (liminal theater, site specific, critical realism, theatricality, expressionism). It is maintained that the texts of Brecht-Weill, resemantized, allow Castillo to compare and connect supraterritorially the Germany of 1940 and the Argentina of the dictatorship and the Malvinas War by the experience of horror. The poetics of Castillo and his intertexts of Brecht-Weill are analyzed as representation (R. Chartier) and as an epistemological metaphor (U. Eco).
References
AGAMBEN, Giorgio, Lo que queda de Auschwitz. Homo Sacer III. Valencia: Pre-Textos, 2000.
BAL, Mieke, Teoría de la narrativa. Una introducción a la narratología. Madrid: Cátedra, 1990.
BRECHT, Bertolt, Breviario de estética teatral. Traducción y prólogo de Raúl Sciarretta. Buenos Aires: La Rosa Blindada, 1963.
, 80 poemas y canciones. Selección y traducción de Jorge Hacker (edición bilingüe). Buenos Aires: Adriana Hidalgo, 1999.
, Teatro completo. Edición, traducción, introducción y notas de Miguel Sáenz. Madrid: Cátedra, 2015.
CASTILLO, Abelardo, Teatro completo. Buenos Aires: Emecé, 1995.
, "El Señor Brecht en el Salón Dorado". En: AAVV., Teatro Abierto 1983. Buenos Aires: Argentores, 2016, 61-79.
CATTARUZZA, Alejandro, "Dimensiones políticas y cuestiones historiográficas en las investigaciones históricas sobre la memoria". En: Storiografía 16 (2012): 71-91.
CHARTIER, Roger, El mundo como representación. Estudios sobre historia cultural. Barcelona: Gedisa, 1992.
CHEVREL, Yves, Le naturalisme. Paris: PUF, 1982.
DE TORO, Fernando, Brecht en el teatro hispanoamericano contemporáneo. Buenos Aires: Galerna, 1987.
DUBATTI, Jorge, Introducción a los estudios teatrales. Propedéutica. Buenos Aires: Atuel, 2012.
, "O teatro de Bertolt Brecht na Argentina: observacoes sobre o Teatro Comparado". En ALCANTARA GIL, Joao Pedro / ISAACSSON, Marta et al.
(eds.), O Espectador Criativo: Colisao e Diálogo. Porto Alegre: AGE Editora, Programa de Pós-Gradacao em Artes Cénicas, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2013, 104-113.
, Teatro-matriz, teatro liminal. Estudios de Filosofía del Teatro y Poética Comparada. Buenos Aires: Atuel, 2016.
DUBATTI, Ricardo, "Prólogo. La guerra en el teatro, el teatro de la guerra". En: DUBATTI, Ricardo (comp.), Malvinas. La guerra en el teatro, el teatro de la guerra. Buenos Aires: Ediciones del Centro Cultural de la Cooperación, 2017, 7-26.
ECO, Umberto, Obra abierta. Barcelona: Ariel, 1984.
GONZÁLEZ DE DÍAZ ARAUJO, Graciela, "Aquella utopía del cambio social. Bertolt Brecht en el teatro latinoamericano, porteño y mendocino (1950-1996)". En: Huellas, Búsquedas en Artes y Diseño 6 (2008), 121-133.
GUILLÉN, Claudio, Entre lo uno y lo diversos. Introducción a la literatura comparada. Barcelona: Crítica, 1985.
JELIN, Elizabeth, Los trabajos de la memoria. Madrid: Siglo XXI, 2002.
LAGMANOVICH, David, "Texto y contexto en El Señor Brecht en el Salón Dorado". En: PELLETIERI, Osvaldo (coord..), Reflexiones sobre el teatro. Buenos Aires: Galerna, 2004, 229-234.
MANCUSO, Hugo, De lo decible. Entre semiótica y filosofía: Peirce, Gramsci, Wittgenstein. Buenos Aires: Editorial SB, 2010.
MARTÍNEZ FERNÁNDEZ, José Enrique, La intertextualidad literaria (Base teórica y práctica textual). Madrid: Cátedra, 2001.
MCGUIRK, Bernard, Falklands Malvinas. An unfinished business. Seattle: New Ventures, 2007.
NINO, Carlos S., Juicio al mal absoluto. Los fundamentos y la historia del juicio a las juntas del Proceso. Buenos Aires: Emecé, 1997.
OGÁS PUGA, Gisela / OGÁS PUGA, Grisby, "Metateatralidad: hacia una praxis intraliminal". En: DUBATTI, Jorge (coord.), Poéticas de liminalidad en el teatro. Lima: Escuela Nacional Superior de Arte Dramático, 2017, 139-152.
PALERMO, Vicente, Sal en las heridas. Las Malvinas en la cultura argentina contemporánea. Buenos Aires: Sudamericana, 2007.
PELLETTIERI, Osvaldo, "Brecht y el teatro porteño (1950-1990)". En: PELLETIERI, Osvaldo (ed.), De Bertolt Brecht a Ricardo Monti. Teatro en lengua alemana y teatro argentino 1900-1994. Buenos Aires: Galerna, 1994, 39-53.
PÉREZ ARTASO, Ariana, "La toma del espacio para generar obra. Sobre la especificidad del acontecimiento teatral en experiencias Site Specifics participativas". En: DUBATTI, Jorge (coord.), Poéticas de liminalidad en el teatro. Lima: Escuela Nacional Superior de Arte Dramático, 2017, 153-167.
PERINELLI, Roberto, "Teatro Abierto 82, una crónica". En: AAVV., Teatro Abierto 1982. Buenos Aires: Argentores, 2016, 7-10.
PRIETO STAMBAUGH, Antonio, "¡Lucha libre! Actuaciones de teatralidad y performance". En: ADAME, D. (coord./ed.), Actualidad de las Artes Escénicas. Perspectiva latinoamericana. Xalapa: México: Universidad Veracruzana, Facultad de Teatro, 2009, 116-143.
ROZITCHNER, León, Malvinas: de la guerra sucia a la guerra limpia. Buenos Aires: Ediciones Biblioteca Nacional, 2015.
RUSSO, Miguel, "La escritura en escena. Se publica el teatro completo de Abelardo Castillo". En: Página / 12, Suplemento Primer Plano (1/10/ 1995): 6-7.
SZONDI, Peter, Teoría del drama moderno (1880-1950). Tentativa sobre lo trágico. Barcelona: Destino, 1994.
TROUILLOT, Michel-Rolph, Silenciando el pasado. El poder y la producción de la Historia. Granada: Comares, 2017.
VILLAGRA, Irene, Estudio crítico de fuentes: historización Teatro Abierto ciclos 1982 y 1983. Buenos Aires: Edición del autor, 2016.