“Go away, not for you is my green attire”

Leopardi, Lérmontov and predatory Nature

Authors

  • Valentín Brito Universidad Nacional de Córdoba

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.54.026

Keywords:

Nature, Predation, Leopardi, Lérmontov, Will

Abstract

In this paper, the poems “Oak Leaf” (1841) by Mikhail Lermontov and “XXXV. Imitation” (1835) by Giacomo Leopardi will be studied from a comparative perspective. In the first instance, both poems will be compared in both their thematic and formal structure together with the poem “La feuille” (1816) by Vincent Antoine Arnault, and a series of parallels, differences and similarities
between the three poems will be drawn. Secondly, the construction of nature in the poems of Leopardi and Lermontov will be analyzed based on the concepts of “evil nature”, “stepmother nature” and the conception of the ruling will of the world by Arthur Schopenhauer in The World as Will and Representation (1818) and The Will in Nature (1836). From this analysis we will try to verify the following hypotheses: the poems by Lermontov and Leopardi build a violent and destructive nature with all its members (animals, plants, humans) that we will opportunely define as “predatory nature”. In this sense, both poems anticipate Schopenhauer's proposals of the will to live, but in a poetic key.

Author Biography

Valentín Brito, Universidad Nacional de Córdoba

Juan Valentín Brito es Técnico en Corrección Literaria, egresado de la Universidad Nacional de Córdoba (2022), y desarrolla actualmente su tesis en el marco de la Licenciatura en Letras Modernas de la mencionada Casa de Estudios. Sus áreas de estudio son las literaturas europeas, los estudios comparatistas y la literatura alemana.

References

Allen, Elizabeth (2007). A Fallen Idol Is Still a God. Lérmontov and the Quandaries of Cultural Trasition. California, Stanford, Stanford University Press.

Alsina, José (1972). Un motivo común en Alcmán, Goethe y Lérmontov». Boletín del Instituto de Estudios Helénicos, Vol. 6, Núm.2, 121-124. https://raco.cat/index.php/EstudiosHelenicos/article/view/268826.

Arnault, Antoine Vincent (1816) Fables. París, Weisenbruch.

Bazzochi, Marco Antonio (2008) Leopardi. Profili di storia letteraria, Bologna, Società editrice Il Mulino.

Blanchot, Maurice (1990) La razón de Sade. En M. Blanchot, Lautréamont y Sade, 11-63. México, Fondo de Cultura Económica.

Béguin, Albert (1954) El sueño, la naturaleza y la reintegración. En Béguin, A, El alma romántica y el sueño. Ensayo sobre el romanticismo alemán y la poesía francesa, 75-92, Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica.

Beiser, Frederick (2018) El imperativo romántico. El primer romanticismo alemán, Madrid, Ediciones Sequitur.

Cardiello, Antonio; Stellino, Paolo (2019) Meglio non esser nati. La sapienza silenica in Leopardi, Schopenhauer e Pessoa. Estudios Italianos em Portugal, 14, 69-83. Revisado el 20/10/2023. Disponible en: https://www.academia.edu/41939329/_MEGLIO_NON_ESSER_NATI_LA_SAPIE NZA_SILENICA_IN_SCHOPENHAUER_LEOPARDI_E_PESSOA

Chílikov, Mijaíl (2014) Introducción. En Lérmontov, M., Poemas. Poesías Líricas, 9-30. Madrid, Cátedra.

Citati, Pietro (2014) La Naturaleza, la razón y la felicidad. En Citati, P., Leopardi., 192-225. Madrid, Acantilado.

D’Angelo, Paolo (1999) La estética del Romanticismo. Madrid,Visor.

De Maistre, Joseph (1909) Les Soirées de Saint-Pétersbourg ou entretiens sur le gouvernement temporel de la Providence. Paris, Boulevard Raspail.

De Sanctis, Franceso (1858). Schopenhauer e Leopardi. Saggio in forma de Dialogo. Rivista contemporanea, 6, vol. XV, 369-408.

Donà, Massimo (2013) La Natura e il nulla. En Donà, M., Misterio Grande. Filosofía de Giacomo Leopardi, 95-130. Milano, Bompiani/RCS Libri S.p.A.

Franchi, Fulvio (2014) El Cáucaso en la literatura rusa. En Lérmontov, M., El Demonio y otros escritos caucasianos, 100-111. CABA, Añosluz traducciones.

Goethe, Johann Wolfgang (1999) Das Göttliche. En Goethe, J.W., Poemas. Poesía y Verdad. Edición Bilingüe, 14-15. Buenos Aires, Editorial Sudamericana S.A.

Goethe, Johann Wolfgang (2020) La metamorfosis de las plantas. Edición y fotografías de Gordon L. Miller. Traducción de Isabel Hernández. Gerona: Atalanta.

Gonzales Noriega, Santiago (2006) Prólogo. En Schopenhauer, A., Sobre la voluntad en la Naturaleza. 7-22. Madrid, Alianza Editorial.

Leopardi, Giacomo (1978) Diálogo de la Naturaleza y un islandés. En Leopardi, G., Opúsculos morales, 100-108. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Colihue.

Leopardi, Giacomo (1982) Cantos. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Hyspamerica Ediciones S.A.

Leopardi, Giacomo (2000) Zibaldone. Madrid: Tusquets.

Leopardi, Giacomo (2010) Canti. Edizione fotografica degli autografi e edizione critica de Emilio Peruzzi. Milano, Rizzoli Editore.

Leopardi, Giacomo (2022) Pensamientos. Córdoba, Postales Japonesas Editora.

Lérmontov, Mijaíl (2014) Poemas. Poesías Líricas. Madrid, Cátedra.

Lévy-Bertherat, Debora (1994) L’artifice romantique. De Byron a Baudelaire. París, Klincksieck.

Mengaldo, Pier Vicenzo (2012) Leopardi antiromantico e altri saggi sui “Canti”. Bologna, Società editrice Il Mulino.

Meyer, Priscilla (2008) How the Russians Read the French. Lermontov, Dostoevsky, Tolstoy. Madison, Wisconsin, The University of Wisconsin Press.

Monforte Dupret, Roberto; Chesnokov, Olga (2022). La imagen de las rusalkas en la obra literaria de M. Yu. Lérmontov. Mundo Eslavo, 21, 62-78.

Nietzsche, Friedrich (2010) La gaya ciencia. Madrid, Gredos.

Novalis (1965) Himnos a la noche. Córdoba, Editorial ASSANDRI.

Ovejero y Mauri, Eduardo (2014) Vida y Obra de Schopenhauer. En Schopenhauer, A. El mundo como voluntad y representación, I, 7-26. Ciudad Autónoma de Buenos Aires.

Schopenhauer, Arthur (2001) Aforismos sobre el arte de saber vivir. Madrid, Debate Editorial.

Schopenhauer, Arthur (2014) El mundo como voluntad y representación I y II. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Losada.

Schopenhauer, Arthur (2006) Sobre la voluntad en la Naturaleza. Madrid, Alianza Editorial.

Sokolov, Aleksandr (1957) Михаил Юрьевич Лермонтов [Mikhail Iur’evich Lermontov]. 2nd ed. Moscow, Izdatel’stvo Moskovskogo Universiteta.

Soloviov, Vladímir (2021) Lérmontov. En Fernández Calzada, Miriam (Directora) La transfiguración de la belleza. Escritos de estética, 321-341. Salamanca, Ediciones

Sígueme S.A. Städke, Klaus (2011). Vom Ende des 18. Jahrhunderts bis zum Krimkrieg (1853). En Christine Engel, Andreas Guski, Wolfgang Kissel, Joachim Klein und Wolf-Heinrich Schmidt und Dirk Uffelmman, Russische Literaturgeschichte. Stuttgart, Verlag J.B. Meztler.

Tieck, Ludwig (2009) Cuentos fantásticos. Madrid, Nórdica.

Trousson, Raydmon (2004). Antoine-Vincent Arnault (1766-1834): un homme de lettre entre classicisme et romantisme. París, Honoré Champion.

Wordsworth, William; Coleridge, Samuel Taylor (2019). Baladas líricas (Lirycals Balads). Edición bilingüe de S. Corugedo y J. L. Chamosa. Madrid, Cátedra.

Published

30-11-2023

How to Cite

Brito, V. (2023). “Go away, not for you is my green attire”: Leopardi, Lérmontov and predatory Nature. Boletín De Literatura Comparada, 2(48), 45–67. https://doi.org/10.48162/rev.54.026

Issue

Section

Artículos