Coloniality and gender: Relations between Zama (1956) by Antonio Di Benedetto and Zama (2017) by Lucrecia Martel
DOI:
https://doi.org/10.48162/rev.54.032Keywords:
Zama, Antonio Di Benedetto, Lucrecia Martel, oloniality, GenderAbstract
In this article, I will relate the novel Zama by Antonio Di Benedetto with its cinematographic rewriting: Zama by Lucrecia Martel. As a starting point, I take a question from Rita Segato, which is closely related to certain cinematographic policies in Martel’s film, and that debates the ways in which contemporary art -and its works and interventions around gender - can dismantle the coloniality of power. I propose that Zama seeks answers to these questions. To investigate this, I will observe a fundamental change in the film adaptation: Martel eliminates the first person, dispenses with Diego de Zama -a heterosexual male- as the main narrator. The strong “I” of the novel becomes in the film a diverse and very broad collective of voices: voices of women, boys and girls, indigenous people, slaves. To what conclusions do these cinematographic policies lead us?
References
Amiot-Guillouet, Julie y Bloch-Robin, Marianne (2022). Introducción. Deconstruir la historia oficial. Zama de Lucrecia Martel. Pandora: Revue d’études hispaniques, (17), 7-12.
Brodersen, Diego (28 de septiembre de 2017). Zama: Lucrecia Martel golpea con un trip colonial y filosófico. La Nación. Recuperado el 10 de noviembre de 2023 de https://www.lanacion.com.ar/espectaculos/cine/zama-lucrecia-martel-golpea-con-un-trip-colonial-y-filosofico-nid2067302/
Cid, Adriana (2011). Pasajes de la literatura al cine: algunas reflexiones sobre la problemática de la transposición fílmica. Letras, (63-64). Recuperado el 10 de noviembre de 2023 de https://repositorio.uca.edu.ar/bitstream/123456789/3806/ 1/pasajes-literatura-cine-algunas-reflexiones.pdf
Cosin, Flor (27 de septiembre de 2017). Lucrecia Martel. No puedo avalar con mi película las fantasías violatorias. La Nación. Recuperado el 10 de octubre de 2023 de https://www.lanacion.com.ar/lifestyle/lucrecia-martel-no-puedo-avalar-con-mi-pelicula-las-fantasias-violatorias-nid2066908/
Deleuze, Gilles (1984). La imagen movimiento. Estudios sobre cine 1. Barcelona, Buenos Aires, México: Paidós.
De Lauretis, Teresa (1984). Alicia ya no. Feminismo, semiótica, cine. Valencia: Cátedra.
Di Benedetto, Antonio (1972). Zama. Barcelona: Biblioteca Universal Planeta.
Fernández Bravo, Álvaro y Dieleke, Edgardo (2021). Zama: heterocronía, voyeurismo y mundos posibles. La Fuga, (21). Recuperado el 10 de noviembre de 2023 de https://www.lafuga.cl/zama-heterocronia-voyeurismo-y-mundos-posibles/880
Galt, Rosalind (2019). Learning from a Llama, And Other Fishy Tales: Anticolonial Aesthetics in Lucrecia Martel’s Zama. The Cine-Files, (14). Recuperado el 10 de noviembre de 2023 de https://www.thecine-files.com/galt/
Martin, Deborah (2022). A kind of bliss, a closing eyelid, a tiny fainting spell': Zama and the lapse into colour. En Natalia Christofoletti Barrenha, Julia Kratje y Paul Merchant, (eds.) ReFocus: The Films of Lucrecia Martel (p. 165-178). Edinburgh: University Press.
Nuñez, Guillermo (13 de noviembre de 2017). Zama de nuevo. La tempestad. Recuperado el 10 de octubre de 2023 de https://www.latempestad.mx/zama-dibenedetto/
Oubiña, David. (2007). Estudio crítico sobre La ciénaga. Entrevista a Lucrecia Martel. Buenos Aires: Picnic Editorial.
Peña Ardid, Carmen (1992). Literatura y cine. Una aproximación comparativa. Madrid: Cátedra.
Romani, Federico (2017). “Zama. Lucrecia Martel.” Otra parte semanal. En línea. http://revistaotraparte.com/semanal/cine-y-tv/zama/
Sabouraud, Frédéric (2010). La adaptación. El cine necesita historias. Madrid: Paidós.
Saer, Juan José (1997).“Antonio Di Benedetto”. En: El concepto de ficción (p. 55-58). Buenos Aires: Ariel.
Salas, Hugo y Schwarzbock, Silvia. “El verano de nuestro descontento. Género y violencia en La ciénaga”. El amante (108). Marzo de 2001. Recuperado el 30 de mayo de 2024 de https://larabiacine.com/2023/05/19/el-verano-de-nuestro-descontento/
Segato, Rita (2021). Contrapedagogías de la crueldad. Buenos Aires: Prometeo.
Segato, Rita (2013). La crítica de la colonialidad en ocho ensayos y una antropología por demanda. Buenos Aires: Prometeo.
Stiletano, Santiago (5 de julio de 2020). Lucrecia Martel. ¿Leyeron la novela?, dijimos.
Es imposible filmarla en el desierto. La Nación. Recuperado el 1 de diciembre de 2023 de https://www.lanacion.com.ar/cultura/lucrecia-martel-leyeron-la-novela-dijimoses-imposible-filmarla-en-el-desierto-nid2388997/
Vélez Escallón, Byron. (2022). Todavía no: Zama, un criollo, un indio. Revista Zama, (14, 133-56).
Wolf, Sergio (2001). Cine/literatura. Ritos y pasajes. Buenos Aires: Paidós.
Zama. Dir. Lucrecia Martel. Cameo. 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.