Coloniality and gender: Relations between Zama (1956) by Antonio Di Benedetto and Zama (2017) by Lucrecia Martel

Authors

  • Natalia D’Alessandro Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Universidad de San Andrés. Universidad Nacional de Cuyo

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.54.032

Keywords:

Zama, Antonio Di Benedetto, Lucrecia Martel, oloniality, Gender

Abstract

In this article, I will relate the novel Zama by Antonio Di Benedetto with its cinematographic rewriting: Zama by Lucrecia Martel. As a starting point, I take a question from Rita Segato, which is closely related to certain cinematographic policies in Martel’s film, and that debates the ways in which contemporary art -and its works and interventions around gender - can dismantle the coloniality of power. I propose that Zama seeks answers to these questions. To investigate this, I will observe a fundamental change in the film adaptation: Martel eliminates the first person, dispenses with Diego de Zama -a heterosexual male- as the main narrator. The strong “I” of the novel becomes in the film a diverse and very broad collective of voices: voices of women, boys and girls, indigenous people, slaves. To what conclusions do these cinematographic policies lead us?

Author Biography

Natalia D’Alessandro, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Universidad de San Andrés. Universidad Nacional de Cuyo

Doctora por la Tulane University (New Orleans). Actualmente, desarrolla una Beca Posdoctoral de Reinserción de Conicet para investigadores formados en el extranjero, con lugar de trabajo en la Universidad de San Andrés (Buenos Aires). Ha publicado capítulos de libros y artículos en diversas revistas nacionales y extranjeras. como Hispamérica, Iberoamericana, Variaciones Borges, A Contracorriente, Hispanic Review, Latin American Research Review, Question, Badebec, Imagofagia, Perífrasis, entre otras. Además, ha publicado capítulos en volúmenes como The Film Archipelago: Islands in Latin American Cinema (2021, Bloomsbury, Londres) y (Re)leer literatura argentina y  latinoamericana: perspectivas de cultura, sociedad y género (2018, Ediunc, Mendoza). Forma parte de grupos de investigación en la Facultad de Ciencias Políticas y Sociales y en la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad Nacional de Cuyo.

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Published

04-07-2024

How to Cite

D’Alessandro, N. (2024). Coloniality and gender: Relations between Zama (1956) by Antonio Di Benedetto and Zama (2017) by Lucrecia Martel. Boletín De Literatura Comparada, 1(49), 75–100. https://doi.org/10.48162/rev.54.032

Issue

Section

Artículos