Theater and performance in the city of Mendoza. Overlaps, differences and subversions
DOI:
https://doi.org/10.48162/rev.34.023Keywords:
Performance, Theater, Action, Body, TransdisciplineAbstract
The relations between theater and performance in the City of Mendoza are inscribed in an expanded and complex field that concerns both the performing arts and the visual arts. Noticing the ways in which both concepts are interwoven, differentiated or subverted by each other when coming into contact allows us, rather than distinguishing specificities, to re-connect transdisciplinary links and understand that the presence of the theatrical in the performance or the presence of the performative in the theatrical is presented in a differential gradation in each case, according to the conditions, purposes and contexts in which both terms are used. These considerations, in turn, open space for the formulation of new questions.
References
Alfonso, F. (1995). Una década dramática: apuntes sobre teatro mendocino. Oeste Argentino.
Alfonso, F. (2010). Artes Cruzadas. Festival de Danza de Nuevas Tendencias - 15 años. Corsino Impresores SRL.
Argüello Pitt, C. (2006). Nuevas Tendencias escénicas. Teatralidad y cuerpo en el teatro de Paco Giménez. Ediciones DocumentA/Escénicas.
Barría Jara, M. (2011a). Performance y políticas del acontecimiento. Una crítica a la noción de espectacularidad. Recuperado de https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/118402
Barría Jara, M. (ene-abri, 2011b). ¿Qué relata una performance? Límites y tensiones entre cuerpo, video, performance. Aletria, 1 (21), 111-119.
Derrida, J. (1989). El teatro de la crueldad y la clausura de la representación. En Derrida, J. La escritura y la diferencia. Anthropos.
De Marinis, M. (1988). El nuevo teatro 1947-1970. Paidós.
De Toro, F. (2014). ¿Qué es performance? Entre la teatralidad y la performatividad. Cuadernos de Ensayo teatral n. 30. Paso de Gato.
Diario El Sol (31 de diciembre de 2009). Cuando el cuerpo habla: El Árbol Danza Teatro. Recuperado de https://www.elsol.com.ar/cuando-el-cuerpo-habla-el-arbol-danza-teatro.html
Hang, B. y Muñoz, A. (Comps.) (2019). El tiempo es lo único que tenemos. Actualidad de las artes performativas. Caja Negra.
Lapoujade, D. (2018). Las existencias menores. Cactus.
Lehmann, H-T. (2013). Teatro Posdramático. Cendeac-Paso de gato.
Navarrete, J. F. (1984). El teatro mendocino en el período 1960- 1984. Actas Primeras jornadas de investigación teatral en la Argentina: Bs. As. 11 al 14 de octubre de 1984 ACITA (págs. 265-283). Asociación de Críticos e Investigadores Teatrales de la Argentina.
Pavis, P. (2016). Diccionario de la performance y del teatro contemporáneo. Paso de Gato.
Pellettieri, O. (2007). Historia del teatro argentino en las provincias. Volumen II. Galerna.
Quiroga, G. [et.al.] (2008). C/Temp: arte contemporáneo mendocino. Fundación del Interior.
Rancière, J. (2005). El inconsciente estético. Rel Estante.
Rancière, J. (2011). El espectador emancipado. Manantial.
Real Academia Española (2020). Trans. En Diccionario de la lengua española (edición de tricentenario, actualización 2020). Consultado el 16 de abril de 2021. https://dle.rae.es/trans-
Sánchez, J. A. y Belvis, E. [Eds.] (2015). No hay más poesía que la acción. Paso de Gato.
Schechner, R. (2000). Performance. Teoría y prácticas interculturales. Libros del Rojas. Universidad de Buenos Aires.
Schechner, R. (2012). Estudios de la representación. Una introducción. Fondo de Cultura Económica.
Soria, M. S. y Zavala, M. del R. (2006). Escenarios emergentes en la plástica contemporánea mendocina. El caso de las Minas de Arte 1993-96. En X Jornadas Nacionales de Investigadores en Comunicación, San Juan. Recuperado de: https://www.academia.edu/38311637/ESCENARIOS_EMERGENTES_EN_LA_PL%C3%81STICA_CONTEMPOR%C3%81NEA_MENDOCINA_EL_CASO_DE_LAS_MINAS_DE_ARTE_1993_96
Taylor, D. (2015). El archivo y el repertorio. La memoria cultural performática de las Américas. Universidad Alberto Hurtado.
Taylor, D. (2012). Performance. Asunto impreso ediciones.
Ticheli, M (2012). Mi cuerpo: como disciplina ¿integrada y sin límites? Tesina de Licenciatura en Artes Visuales, Facultad de Artes y Diseño UNCuyo. Dir: Cecilia Andressen. (S/ed.).
Tolmacheva, G. (1992). Creadores del teatro moderno. Palabras preliminares de José Francisco Navarrete. Ediunc.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Marina Sarale
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.