The oppressed women imagery in the anarchist literary of the Southern Cone Argentina – Chile (1897-1927)
DOI:
https://doi.org/10.48162/rev.34.099Keywords:
anarchist literature, female imagery, workers’ press, social movementAbstract
The anarchist literature of the late nineteenth and early twentieth centuries is a little studied phenomenon, considering its historical and literary background, which is relevant not only because of the plots, themes and diversity with which they sought to expand the Idea among workers, but also because this process was linked to the construction of the subjectivity of the popular classes. This article analyzes a specific corpus of this topic composed of seven narrative texts, which were published in different Chilean and Argentinean anarchist periodicals between 1897 and 1927. In this corpus, the main characteristics of oppression attributed to female subjectivity are recognized. This makes it possible to establish a counterpoint regarding the authorship issue in the anarchist literature and to show that there is not an idea of militancy as the one we see in the literature written for women and by women, however there is a claim to the social and political oppression they suffer.
References
Abad de Santillán, D. (2005). La Fora. Ideología y trayectoria del movimiento obrero revolucionario en la Argentina. Utopía Libertaria.
Altamirano, C. y Sarlo, B. (1980). Conceptos de sociología literaria. Centro Editor de América Latina.
Ansart, P. (1973). El nacimiento del anarquismo. Amorrortu.
Ansolabehere, P. (2011). Literatura y anarquismo en Argentina (1879-1919). Beatriz Viterbo.
Bajtín, M. (2002). La estética de la creación verbal. Siglo XXI.
Bayer, R. (2011). Historia de la estética. Fondo de Cultura Económica.
Bellucci, M. (1994). De la pluma a la imprenta. En L. Fletcher (Comp.), Mujeres y cultura en la Argentina del siglo XIX (pp. 252-263). Feminaria.
Bonilla Vélez, G. E. (2015). La lucha de las mujeres en américa latina: feminismo, ciudadanía y derechos. Revista Palobra, "palabra que obra", 8(8), 42-59. https://doi.org/10.32997/2346-2884-vol.8-num.8-2007-225
Devés-Valdes, E. (2007). Redes intelectuales en América Latina. Hacia la constitución de una comunidad intelectual. IDEA-USACH.
Golluscio de Montoya, E. (1986). Círculos anarquistas y circuitos contraculturales en la Argentina de 1900. https://www.persee.fr/doc/carav_0008-0152_1986_num_46_1_2262
Hutchison, E. (2006). Labores propias de su sexo. Género, políticas y trabajo en Chile urbano 1900-1930. Lom.
I Tous, P. y Tietz, M. (1995). El anarquismo español. Sus tradiciones culturales. Iberoamericana.
Lagos Mieres, M. (2013). Experiencias educativas y prácticas culturales anarquistas en Chile (1890-1927). Centro de Estudios Sociales Lombardozzi.
Lara Órdenes, E. (2014). Narradores y Anarquista. Estética y política en la narrativa chilena del siglo XX. Ediciones Escaparate.
Lida, C. (1996). Discurso e imaginario en la literatura anarquista. Filología, año XXIX, (1-2), 119-138.
Litvak, L. (2001). Musa Libertaria. Arte, literatura y vida cultural del anarquismo español (1880-1913). Fundación Anselmo Lorenzo.
Litvak, L. (2003). El cuento anarquista. Antología (1880-1911). Fundación Anselmo Lorenzo.
Litvak, L. (1988). La mirada roja. Estética y arte del anarquismo español (1880-1913). Del Serbal.
Minguzzi, A. (2004). La doble otredad del anarquista español Felix Basterra en la Argentina. Ficción, política inmigratoria y realismo. En actas del XIV Congreso de la Asociación Internacional de Hispanistas. https://cvc.cervantes.es/literatura/aih/pdf/14/aih_14_4_055.pdf
Molyneux, M. (2002). Ni Dios, Ni Patrón, Ni Marido. Feminismo anarquista en la Argentina del siglo XIX. En Feijoo, M. (2002). La Voz de la Mujer. Periódico Comunista-Anárquico. Universidad Nacional de Quilmes.
Montero, C. (2013). Cincuenta años de Historia de la prensa de mujeres en Chile. En J. Fermandois y A. M. Stuven (Eds.), Historia de las mujeres en Chile (pp. 319-354). Tomo II. Taurus.
Montero Miranda, C., y Robles Parada, A. (2017). Voz para las mujeres. La prensa política de mujeres en Chile, 1900-1929. Trashumante. Revista Americana de Historia Social, (9), 122-143. https://doi.org/10.17533/udea.trahs.n9a06
Moretti, F. (2014). El burgués. Entre la historia y la literatura. Fondo de Cultura Económica.
Nettlau, M. (1927). Contribución a la bibliografía anarquista de la América Latina hasta 1914. En VV. AA., Certamen Internacional de la Protesta (pp. 5-33). La Protesta.
Olalla, M. (2010). La izquierda modernista en la Argentina. El discurso estético de Manuel Ugarte y Alberto Ghiraldo. Solar, (6), 85-109. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3892886.pdf
Ortiz, O. (2008). Nuevas crónicas anarquistas de la subversión olvidada. La Simiente.
Osorio, N. (1988). Manifiestos, proclamas y polémicas de la vanguardia literaria hispanoamericana. Biblioteca Ayacucho.
Palomera, A. (2015) La mujer anarquista. Discursos en torno a la construcción de sujeto femenino revolucionario en los albores de la “idea”. Revista Izquierdas, (24), IDEA-USACH, 21-56.
Pizarro, A. (Coord.). (2014). Latinoamérica. El proceso literario. Ril.
Plazaola, J. (2007). Introducción a la estética. Historia, teoría, textos. Universidad de Deusto.
Proudhon, P. J. (1896). El principio del arte y su destino social. Imprenta del Centro Editorial.
Rama, A. (2004). La ciudad letrada. Tajamar Editores.
Reszler, A. (2005). Estética anarquista. Libros de la Araucaria.
Rojas, M. (1964). Historia breve de la literatura chilena. Zig-Zag.
Rowe, (2014). Hacia una poética radical. Fondo de Cultura Económica.
Silva Castro, R. (1965). El modernismo y Rubén Darío. Nascimento.
Suriano, J. (2008). Anarquistas. Cultura y política libertaria en Buenos Aires, 1890-1910. Manantial.
Tolstoi, L. (2012). ¿Qué es el arte? Maxtor.
Tzitzikas, H. (1973). Dos revistas chilenas. Los Diez y Artes y Letras. Nascimento.
Viñas, D. (2005). Literatura argentina y política. I De los jacobinos porteños a la bohemia anarquista. Santiago Arcos Editor.
Zaragoza, G. (1996). Anarquismo argentino (1876-1902). Ediciones de la Torre.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Eliseo Lara Ordenes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.