An alternative police nouvelle "false name" Ricardo Piglia

Authors

  • Amor Arelis Hernández Peñaloza CILHA-Universidad Nacional de Cuyo, Mendoza, Argentina

Keywords:

Nouvelle, Policial alternativo, Lector-detective, Piglia, Alternative Police novel, Reader-detective, Leitor-detetive

Abstract

Our main intention in this presentation is a reading of the pigliana nouvelle, False Name (1975), from the perspective of alternative detective novels. That is to say, make the narration work as an alternative detective story through a story in which a character plays an intellectual, creative and literary game allowing the reader to take a new position against fiction and the role of investigator.

Thus, we see that the role of the reader as detective in the nouvelle pigliana is highlighted, and the "enigma is not intrinsically linked to the crime", two relevant features of the contemporary alternative detective novel.

References

ANDRÉIEV, Leonid. Las tinieblas. Barcelona: Destino, 1989.

BERG, Edgardo Horacio. Ricardo Piglia: un narrador de historias clandestinas. Mar del Plata: Estanislao Balder-Universidad Nacional de Mar del Plata, 2003.

DÍAZ QUIÑONES, Arcadio. "Presentación". Conversación en Princeton. Realizada el 29 de abril de 1998 en Princeton University.

www.princeton.edu/~plas/publications/Cuadernos/C2-conversacion.pdf.

[en línea], [2008].

FORNET, Jorge. El escritor y la tradición: Ricardo Piglia y la literatura argentina. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2007.

GNUTZMANN, Rita. "Homenaje a Arlt, Borges y Onetti de Ricardo Piglia". Revista Iberoamericana. Vol. LVIII, Nº 159, abril-junio. U.S.A: University of Pittsburg, 1992. pp. 437-448.

GRZEGORCZYK, Marzena. "Discursos desde el margen: Gombrowicz, Piglia y la estética del basurero". Hispamérica. Revista de literatura. Año XXVNo.73. Argentina: Universidad de Buenos Aires, 1996. pp. 15-33.

http://www.escriptorium.eu/cat/index2.php?option=com_content&do_pdf=1&id=385. [en línea], [2010].

McCRACKEN, Ellen. "El metaplagio y el papel del crítico como detective: Ricardo Piglia reinventa a Roberto Arlt". Ricardo Piglia. Compilador Jorge Fornet. Colombia, Bogotá: Instituto Caro y Cuervo. Fondo Editorial Casa de las Américas, 2000. pp. 93-112.

ORECCHIA HAVAS, Teresa. Asedios a la obra de Ricardo Piglia / Essais sur l'oeuvre de Ricardo Piglia. Berlín: Peter Lang. Perspectivas Hispánicas, 2010.

PIGLIA, Ricardo. "Nombre falso". [1975]. Prisión perpetua. Buenos Aires: Editorial Sudamericana, 1988. pp. 135-212.

PIGLIA, Ricardo. "Ricardo Piglia habla sobre el lector y la lectura del escritor: ‘la literatura siempre se está preguntando por su esencia" Entrevista a Ricardo Piglia Carlos Alfieri. 6 de marzo de 2006.

http://www.pagina12.com.ar/diario/dialogos/21-63902-2006-03-06.html.

[en línea], [2007].

PIGLIA, Ricardo. "Sobre Crítica y ficción". Entrevista a Ricardo Piglia. Jesús Nieves Montero. www.relectura.org/cms/content/view/ [en línea], [2008].

PIGLIA, Ricardo. Conversación en Princeton. Realizada el 29 de abril de 1998 en Princeton University.

www.princeton.edu/~plas/publications/Cuadernos/C2-conversacion.pdf.

[en línea], [2008].

RODRÍGUEZ PEQUEÑO, Javier. "Mundos imposibles: ficciones posmodernas". Universidad Autónoma de Madrid, 1997. pp. 179-187.

http://www.dialnet.unirioja.es/servlet/fichero_articulo?codigo=136237&orden=0.

[en línea], [2010].

TRELLES PAZ, Diego. La novela policial alternativa en Hispanoamérica: detectives perdidos, asesinos ausentes y enigmas sin respuesta. Dissertation. U.S.A: The University of Texas at Austin, 2008.

WAISMAN, Sergio. "Máquinas creadoras, sitios de resistencia: Ricardo Piglia y la traducción". Ricardo Piglia: una poética sin límites. Compiladora Adriana Rodríguez Pérsico. Pittsburgh: Instituto Internacional de Literatura Iberoamericana, Universidad de Pittsburgh, 2004. pp. 55-64.

Published

13-12-2018

How to Cite

Hernández Peñaloza, A. A. (2018). An alternative police nouvelle "false name" Ricardo Piglia. Cuadernos De Historia Del Arte, (28), 299–320. Retrieved from https://revistas.uncu.edu.ar/ojs3/index.php/cuadernoshistoarte/article/view/1461