Advances and strategies for a sociological analysis of contemporary art mendocino. El corpus: the annual programming of Mendoza art museums (1983-2001)
Keywords:
Arte, Sociología, Memoria, Postdictadura, Art, Sociology, MemorisAbstract
Understanding the current museum as a memory device, full of content with a key role in the transmission of cultural heritage, enables us to analyze the story on contemporary art in Mendoza which places museums as the institutions which spread the so needed cultural memory of a community.
In this sphere, based on studies on art and society, we seek to establish some strategies to argue about the links between art and memory management from post-dictatorship Mendoza (1983-2001).
Our work moves towards building a particular sociological perspective of art, based on social theory and artistic practices in context, adopting approaches to address a complex problem. Our object of study is the link between the management of cultural memory and the management of art during the period following the dictatorship (1983-2001), and its impact on the annual program of the art institutes in Mendoza.
In this sense, understanding that artistic practices are developed in a world of art (Becker, 1974, 2008) as a variable and flexible cooperative network, we make a thorough description of the annual activities in art museums of Mendoza in the period 1983-2001, to come to conclusions regarding the construction of cultural memory through museums.
Thus, we try to show some of our doctoral research axes: "Art museums of Mendoza in the construction of a necessary cultural memory (19832001)". In search of a critical perspective, we suggest some definitions regarding an analysis strategy (model) for our aim "”scheduling activities, through a shift from the models of artwork analysis towards these schedules to observe the possible constraints of museum management at the stage of post-dictatorship.
References
Becker, H.S. (2008). Los mundos del arte. Sociología del trabajo artístico. Buenos Aires: Universidad Nacional de Quilmes.
Becker, H.S. (2009). Trucos del oficio. Cómo conducir su investigación en ciencias sociales. Buenos Aires: Siglo XXI.
Calabrese, O. (1997). Como se lee uma obra de arte. Madrid: Cátedra.
Castilla, A. (2003). Una política cultural para los museos de Argentina. Santa Fe: Asociación de Museos de la provincia de Santa Fe.
Furió, V. (2002). Ideas y formas en la representación pictórica. Barcelona: Edicions UB.
Facuse, M. (2010). Sociología del arte y América Latina: Notas para un encuentro posible. UNIVERSUM, 1(25), 74 a 82.
Furió, V. (2012). Sociología del arte. Madrid: Cátedra.
García Canclini, N. (1979). La producción simbólica. Teoría y método en sociología del arte. México: Siglo XXI.
Heinich, N. (2001). Lo que el arte aporta a la sociología. México: Conaculta.
Heinich, N. (2003). La sociología del arte. Buenos Aires: Nueva
Visión.
Huyssen, A. (2004). Resistencia a la Memoria los usos y abusos del olvido público. XXVII Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, INTERCOM, Huyssen, A. (2004). Resistencia a la Memoria los usos y abusos del olvido público. XXVII Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, INTERCOM, Porto Alegre.
Jameson, F. (1991). El posmodernismo o la lógica cultural del capitalismo avanzado. Barcelona: Paidós.
Jelin, E. (2003). Los derechos humanos y la memoria de la violencia política y la represión: la construcción de un campo nuevo en las ciencias sociales. Cuadernos del IDES, 2. Buenos Aires: IDES.
Kaufman, A. (2010). Memoria, identidad y representación. Elementos para el análisis cultural del pasado argentino reciente. En La investigación en historia reciente: desafíos conceptuales y disciplinares para su abordaje. Recuperado de http://www.cursoscaicyt.gov.ar.
Kingman Garcés, E. (2004). Patrimonio, políticas de la memoria e institucionalización de la cultura. ÍCONOS, 20, 26-34.
Latour, B. (2008). Reensamblar lo social. Buenos Aires: Manantial.
Passeron, J.C. (1983). El punto de encuentro entre las obras y la sociología (Sin editar). (P. Venegas, Trad.).
Richard, N. (2007). Fracturas de la memoria; Arte y pensamiento crítico. Buenos Aires: Siglo XXI.
Usubiaga, V. (2012). Imágenes inestables. Artes visuales, dictadura y democracia en Buenos Aires. Buenos Aires: Edhasa.
Zolberg, V. (2002). Sociología de las artes. Madrid: Fundación
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Los artículos enviados al Comité Editor del Instituto de Historia del Arte, para ser publicados, los autores reservan su derecho de propiedad, pero otorgan a la Editorial los derechos de impresión y aceptan la difusión tanto en papel, como en internet y en aquellos sitios virtuales de las cuales los CHA formen parte.
Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 3.0 No portada