La revalorización de José de San Martín en Buenos Aires: 1862 – 1880. Un recorrido a través de las imágenes
Keywords:
José de San Martín, Estatua ecuestre, funeral, identidadAbstract
This work addresses the revaluation that is made in Buenos Aires of the figure of José de San Martin during the period 1862 - 1880, within the framework of the construction of the identity bases of the Argentine nation. For this, a differentiation is made between the perception that the government keeps in 1824 when San Martín goes into exile and the posthumous tributes of the aforementioned period. In this sense, images and monuments typical of the time are used that allude to the revaluation of the "Great Liberator". Disdained by the current government at the time of his departure, the public image of San Martín takes on a different dimension for the national State in a context where it must look for heroes who are part of an identity base of the Argentine nation. San Martín, is part of this selection. In this way, art constitutes one of the resources par excellence to reflect the image of a magnanimous and heroic hero in accordance with the objective of building the identity bases of the nation.
References
ANDERSON, Benedict. Comunidades imaginadas.
Reflexiones sobre el origen y la difusión del nacionalismo. México: Fondo de Cultura Económica, 1993
BURKE, Peter. Visto y no visto. El uso de la imagen como documento histórico. Madrid: Cultura Libre, 2005
BLANCO, Martín y COLIMODIO, Roberto. Repatriación de los restos del General San Martín. Un largo viaje de 30 años (1850 – 1880). Buenos Aires: s.e., 2019
BRAGONI, Beatríz. “Rituales mortuorios y ceremonial cívico: José de San Martín en el panteón cívico”. Histórica, n° 37 (2013): 59 - 102
BRAGONI, Beatriz. San Martín. Una biografía política del Libertador. Buenos Aires: Edhasa, 2019
CERUTTI, Ángel y GONZÁLEZ Cecilia. “Identidad e identidad nacional”. Revista de la facultad, n° 14, pp. 77 – 94
CUEVAS, Lucas Ezequiel. La construcción de la identidad nacional a través del funeral de José de San Martín (Tesis de Licenciatura). Mendoza: Facultad de Filosofía y Letras – Universidad Nacional de Cuyo, 2019
GIORDANO, Mariana. “Nación e identidad en los imaginarios visuales de la Argentina. Siglos XIX y XX. Arbor, n° 740 (2009): 1283 - 1298
GRECO DE ÁLVAREZ, Andrea. “San Martín en el imaginario popular del siglo XIX”. Revista de Historia Americana y Argentina, n° 47 (2012): 73 – 100
GUTIÉRREZ, Nicolás. “La estatua ecuestre de San Martín”. Legado, n°3(2016):12 – 21. Acceso el 19 de septiembre del 2020.
GUTIÉRREZ VIÑUALES, Rodrigo. “El papel de las artes en la construcción de las identidades nacionales en Iberoamérica”. Historia Mexicana, n°53 (2004). Acceso el 19 de septiembre del 2020.https://www.jstor.org/stable/25139502?seq=1#metadata
MAYOCHI, Enrique Mario. “El definitivo retorno del Libertador”. Todo es Historia, n°159 (1980): 70 – 77
NASCIMBENE Mario. San Martín en el olimpo nacional. Nacimiento y apogeo de los mitos argentinos. Buenos Aires: Biblos, 2002
OLARTE, Jorge Gabriel. El mito de los siete granaderos. La verdad sobre la repatriación de los restos del Libertador General D. José de San Martín en 1880.Buenos Aires: Prosa, 2019
PASQUALI, Patricia. San Martín. La fuerza de la misión y la soledad de la gloria. Buenos Aires: Emecé, 2004
PÉREZ VEJO, Tomas. “La construcción de las naciones como problema historiográfico: el caso del mundo hispánico”. Historia Mexicana, n° 53 (2003). Acceso el 19 de septiembre del 2020.http://www.redalyc.org/pdf/600/60053202.pdf
Downloads
Published
Versions
- 30-11-2021 (2)
- 30-11-2021 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Lucas Cuevas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.
Los artículos enviados al Comité Editor del Instituto de Historia del Arte, para ser publicados, los autores reservan su derecho de propiedad, pero otorgan a la Editorial los derechos de impresión y aceptan la difusión tanto en papel, como en internet y en aquellos sitios virtuales de las cuales los CHA formen parte.
Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 3.0 No portada