El arte de la “contraconquista” tecnológica.
Mecanismos barrocos en artistas tecnológicxs latinoamericanxs. ¿Lugar de resistencia o táctica de supervivencia?
Keywords:
BARROCO, ARTE ELECTRONICO, DECOLONIALIDAD, TECNOLOGIAAbstract
Is it possible to define the "baroque procedure" as a resistance strategy typical of Latin American electronic art, to escape the artistic canon defined by the technoscientific paradigm?
The new technologies are conditioned by the cultural horizon in which they are produced; they matter to tastes and habits, making us subalterns concerning a hegemonic sector. If we are denied the place of producers of technology, how can Latin American artists produce technological work if not from a critical reflection on this? This text starts from the mechanisms of the Latin American baroque to approach a journey through some technological art productions, which enable us to infer how the technologies generated in the centers of economic power are incorporated, appropriated, and transformed, but at the same time question the dominant model of techno-scientific development endorsed by the international art market.
I propose this article as an exploration to find baroque traits and attitudes in the works of Latin American technological artists that allow us to build a way of this art in Latin America. Although I have taken for this analysis works by internationally recognized artists of reference in this field (two Argentinean and one Colombian), I believe that it can contribute to the reading of other Latin American artistic-technological productions.
References
Cabezos Bernal, Pedro; Cisneros Vivó, Juan y Soler Sanz Felipe. «Anamorfosis, su historia y evolución», EGA, n°23 (2014): 148-161. doi: 10.4995/ega.2014.2184
Celorio, Gonzalo. Ensayo de contraconquista. México: Tusquets, 2001.
Chiampi, Irlemar. Barroco y modernidad. México: Fondo de Cultura Económica, 2000.
Marzo, José Luis. La memoria administrada. El Barroco y lo hispano. Madrid: Katz Editores, 2010.
De Jesús, Eduardo. «Timescapes: Espacio y Tiempo en el Artmedia», en Estética, ciencia y tecnología: creaciones electrónicas y numéricas, compilado por Iliana Hernández García. Bogotá: Editorial Pontífica Universidad Javeriana, 2005.
Deleuze, Gilles. El pliegue. Leibniz o el barroco. Barcelona, Paidós, 1989.
Díaz, Valentín. «Apostillas al Barroco y Neobarroco». En El barroco y el neobarroco. Buenos Aires: El Cuenco de Plata, 2011.
Iglesias García, Ricardo. Arte y Robótica. Madrid, Casimiro libros, 2016.
Kutschat Hanns, Daniela. «Cuerpo-tecnología: una cuestión de interfaz». En Estética, ciencia y tecnología: creaciones electrónicas y numéricas, compilado por Iliana Hernández García. Bogotá: Editorial Pontífica Universidad Javeriana, 2005.
Iglesias García, Ricardo y Gerard Kogler. «Independent Robotic Community». Acceso el 19 de febrero 2022. https://www.youtube.com/watch?v=W5_0dATOwiY
Lezama Lima, José. La expresión americana. La Habana: Editorial Letras Cubanas, 1993.
Lozano Hemmer, Rafael. «Redundant Assembly». Acceso el 19 de febrero 2022. https://vimeo.com/237781681
Messi, Victoria. «Proxemia: análisis sociotécnico de una obra de arte electrónico» Artnodes revista de arte, ciencia y tecnología, nº 16 , 2015.
Muñoz, Oscar. «Editor Solitario». Acceso el 19 de febrero 2022. https://vimeo.com/64663463
Ndalianis, Angela. Neo-Baroque Aesthetics and Contemporary Entertainment. Massachusetts: The MIT Press Cambridge, 2004.
New Art Foundation. «Colección Beep». Acceso el 19 de febrero 2022. https://www.beepcollection.art/collection
Nuñez, Leo. Entes Indóciles. El arte y el robot. Buenos Aires: Red Editorial, 2021.
Nuñez, Leo. «Desilusiones ópticas». Acceso el 19 de febrero 2022. https://www.youtube.com/watch?v=f-ZVULJkivc
Ranciere, Jaques. El espectador emancipado. 1ª ed. – Buenos Aires : Manantial, 2010.
Rossi, María José. «Cartografías del barroco en América Latina». Ekstasis: revista de hermenéutica e fenomenología, nº1, vol. V (2016): 91-120. doi: 10.12957/ek.2016.25048.
Sardón, Mariano y Mariano Sigman. «The Wall of Gazes». Acceso el 19 de febrero 2022. https://youtu.be/XRIuIxph-zw
Sarduy, Severo. El barroco y el neobarroco. Buenos Aires: El Cuenco de Plata, 2011
Sarduy, Severo. Ensayos sobre el barroco. Buenos Aires: Fondo de Cultura económica, 1987.
Sicardi, Maria Ines y Gama, Ximena. «Sleight of Hand». Acceso el 19 de febrero 2022. https://hcponline.org/spot/sleight-of-hand/
Yeregui, Mariela. «Proxemia». Acceso el 19 de febrero 2022. https://marielayeregui.com/proxemia-proxemics/
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 laura nieves
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.
Los artículos enviados al Comité Editor del Instituto de Historia del Arte, para ser publicados, los autores reservan su derecho de propiedad, pero otorgan a la Editorial los derechos de impresión y aceptan la difusión tanto en papel, como en internet y en aquellos sitios virtuales de las cuales los CHA formen parte.
Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 3.0 No portada