Impossible is nothing more than illusion
Bellatrix Lestrange and multiple layers of Evil
DOI:
https://doi.org/10.48162/rev.45.019Keywords:
Bellatrix Lestrange, Mythology, Witches, Harry Potter, RowlingAbstract
It has been more than 25 years since the adventures of Harry Potter came into our lives. There are many studies that over time have focussed on the saga of the British writer, some from literature, others from psychology, law or art history. Furthermore, in recent times we have witnessed a revitalization of the fantasy genre, especially those stories starring by wizards, witches and supernatural or fantastic beings. Such is the case of the «Empyrean saga» by Rebecca Yarros or the new adaptation of «Percy Jackson and the Olympus of the Gods», on Disney+. But have you ever wondered why these stories so attractive? Although apparently, they were conceived for children, the truth is that more and more adults are attracted to them. Our study aims to delve into those mythical female figures that have shaped, layer by layer, the character of wicked witch Bellatrix Lestrange; and on the other hand, how Western cinema and cultural tradition have established and developed an iconographic base related to those characters identifiable by all of us.
References
CASTEJÓN LEORZA, María. Maléfica, una de las mejores malas, malísimas (redimidas), Pikara Magazine, web: https://www.pikaramagazine.com/2014/06/malefica-una-de-las-mejores- malas-malisimas-redimidas/ (en línea 2014).
CHOLLET, Mona. Brujas, ¿estigma o la fuerza invencible de las mujeres?
(Barcelona: Penguin Random House, 2021)
EETESSAM PÁRRAGA, Goly. Lilith. Historia y mitología de la primera mujer de Adán, madre de los demonios y origen del mal en el mundo. (Córdoba: Editorial Cántico).
FERNÁNDEZ HERRERO, Beatriz. “Esas otras mujeres: las brujas en la literatura infantil” en Linguagem: Estudos e Pesquisas, (Santiago de Compostela, Universidad de Santiago de Compostela, vol. 19, nº1, 2015)
pp. 37-50.
GONZÁLEZ-VÁZQUEZ, Carmen. “La mirada de Medea en la pantalla”, en Brujas de Cine, (Madrid: Abada Editores, 2016), pp. 30-58.
IBÁÑEZ PALOMO, Tomás. “El mundo artúrico y el ciclo del Grial”, en Revista Digital de Iconografía Medieval, (vol. VIII, nº 16, 2016), p. 31-66. MALLAVIBARRENA, Raúl. “Brujas en 35mm”, en Brujas de Cine, (Madrid: Abada Editores, 2016), pp. 263-275.
PÉREZ, Héctor. Cine y mitología: de las religiones a los argumentos universales, (Suiza: Peter Lang AG. International Academic Publishers, 2013)
ROWLING, J.K. Harry Potter y el príncipe mestizo, (Barcelona, Salamandra, 2005)
ROWLING, J.K. Harry Potter y la Orden del Fénix, (Barcelona, Salamandra, 2003)
ROWLING, J.K. Harry Potter y las reliquias de la muerte, Barcelona, Salamandra, 2007)
ROWLING, J.K., THORNE, Jack & TIFFANY, John, Harry Potter y ellegadomaldito, (Barcelona, Salamandra, 2016)
ROWLING, J.K. «Every time Bellatrix Lestrange gave us nightmares», en Wizardingworld: The Official Home of Harry Potter (Londres, Noviembre 13, 2015) https://www.wizardingworld.com/features/every-time-bellatrix- lestrange-gave-us-nightmares
ROWLING, J.K. «Andromeda, Narcissa and Bellatrix: a tale of three sisters», en Wizardingworld: The Official Home of Harry Potter (Londres, Abril 30, 2018) https://www.wizardingworld.com/features/andromeda- narcissa-and-bellatrix-a-tale-of-three-sisters
SALVADOR VENTURA, Francisco. “Las brujas de la mitología griega en el cine: las representaciones de la maga Circe”, en Brujas de Cine, (Madrid: Abada Editores, 2016), pp. 11-29.
TATAR, María. La heroína de las 1001 caras, (Barcelona: Koan, 2021) TREBOLLE BARRERA, Julio. Imagen y palabra de un silencio: la Biblia en su mundo. (Madrid: Trotta, 2008)
VASCONCELOS, José de. " Cultos luso-romanos em Idegitania ", en O Archeologo Português, (vol. 1, N. 9. septiembre 1895), pp. 225-232
WEBB, Simon. The origins of wizards, witches, and fairies. (England: Pen & Sword Books Ltd.)
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Irene C. Marcos Arteaga

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.
Los artículos enviados al Comité Editor del Instituto de Historia del Arte, para ser publicados, los autores reservan su derecho de propiedad, pero otorgan a la Editorial los derechos de impresión y aceptan la difusión tanto en papel, como en internet y en aquellos sitios virtuales de las cuales los CHA formen parte.

Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 3.0 No portada












_00.07_.55_2.png)



