Inequality and municipalities. The right to education in Buenos Aires' Metropolitan Area

Authors

  • Nora Beatriz Gluz Universidad Nacional de General Sarmiento. Argentina - Universidad de Buenos Aires. Argentina
  • Marcelo David Ochoa Universidad Nacional de General Sarmiento. Argentina
  • Alicia Liliana Sambrana Universidad Nacional de General Sarmiento. Argentina
  • Daiana Jacqueline Espínola Universidad Nacional de General Sarmiento. Argentina

Keywords:

right to education, educational inequality, early childhood, youth, municipalities

Abstract

This article shows a qualitative-quantitative analysis of the primary and secondary educational offer in the 24 municipalities of the Buenos Aires suburbs. We are interested in showing tensions between the expansion process of the offer in terms of overcoming the inequality gaps in the access and the necessity of new dynamics of differentiation in a context in which educational fragmentation is articulated with the increasing presence of the municipalities as actors in the school field. Through the processing of official statistical data, we analyze on the one hand the differential expansion to access to schools for different social groups in Buenos Aires' Metropolitan Area while on the other hand we evidence the selective presence from the State in the municipalities in function of the living conditions of its citizens, taking into account the study of the private and
governmental educational offer. Finally, we examine the right to education senses which lie beneath the answers given to the local educational conditions, built by
those in charge of the educational area of the municipalities related to pending challenges and the resources that each municipality of childhood and youth. This work is the product of the subline about education from the interinstitute investigation program "Childhood, adolescence and youth" of General Sarmiento National University.

References

Bayón, M.C., y Saraví G. (2007). De la acumulación de desventajas a la fractura social. Nueva pobreza estructural en Buenos Aires. En G. Saraví (comp.), De la pobreza a la exclusión. Continuidades y rupturas de la cuestión social en América Latina. Buenos Aires: Prometeo Libros.

Bayón, M.C., y Saraví G. (2019). Desigualdades: Subjetividad, otredad y convivencia social en Latinoamérica. Revista Desacatos, 59, 8-15.

Benza, G. y Kesller, G. (2020). Nuevas clases medias: acercar la lupa. Revista Nueva Sociedad,285, 60-71

Córica, A. y Otero, A. (2017). Jóvenes y educación superior en Argentina. Evolución y tendencias. Revista Interamericana de Educación de Adultos,39 (1), 11-28.

Del Cueto, C. (2007). Los únicos privilegiados. Estrategias educativas de las familias residentes en countries y barrios cerrados. Buenos Aires, Argentina: UNGS-Prometeo.

Diker, G. (2002). Organización y perspectivas de la Educación Inicial en Iberoamérica: Principales tendencias (OEI). Informe. Recuperado de https://www.oei.es/historico/observatorio2/tendencias.htm.

Feldfeber, M., Puiggrós, A., Robertson, S. y Duhalde, M. (2018). La privatización educativa en Argentina, Buenos Aires: Confederación de Trabajadores de la Educación de la República Argentina - CTERA.

Gluz, N. (julio 2019). Las políticas educativas destinadas a la atención de las desigualdades y los patrones de intervención sobre "la cuestión social" en el campo escolar. En XIV Congreso Nacional de Ciencia Política "La política en incertidumbre. Reordenamientos globales, realineamientos domésticos y la cuestión de la transparencia", Congreso llevado a cabo la Universidad Nacional de San Martín, San Martín.

Gluz N., Karolinski, M. y Rodríguez Moyano, I. (2014). Políticas sociales y democratización de la educación: sentidos sobre la inclusión escolar de la primera infancia a partir de la implementación de la AUH (Asignación Universal por Hijo) en la Provincia de Buenos Aires (2009-2013). Levy, B, 13-130.

Kessler, G. (2002). La experiencia escolar fragmentada. Estudiantes y docentes en la escuela media en Buenos Aires. Buenos Aires, Argentina: IIPE-UNESCO.

Kessler, G. (2014). Controversias sobre la desigualdad: Argentina, 2003-2013. Buenos Aires, Argentina: Fondo de Cultura Económica.

Martínez, C. (2019). El rol del gobierno provincial en el financiamiento de los municipios (2013-2018). Para el Conurbano, no alcanza, Conurbano en Debate, Observatorio del Conurbano (ICO-UNGS).

Mezzadra, F. y Rivas, A. (2010) Aportes estatales a la educación de gestión privada en la provincia de Buenos Aires, Documento de trabajo Nº51: CIPPEC. Recuperado de https://www.cippec.org/wpcontent/uploads/2017/03/2525.pdf

Mteyss. (2015). Protección y Seguridad Social en la Argentina. Resultados de la Encuesta Nacional de Protección y Seguridad Social 2015. ENAPROSS.

Redondo, P. (2012). Políticas en debate: la atención educativa de la primera infancia en la Argentina. Propuesta educativa, 1(37), 6-16. Recuperado de: http://www.propuestaeducativa.flacso.org.ar/archivos/dossier/37.pdf

Rodríguez Moyano, I. (2012). Capital cultural y estrategias educativas de las clases altas de la Ciudad de Buenos Aires. En S. Ziegler y V. Gessaghi (comps.) Formación de las élites. Investigaciones y debates en Argentina, Brasil y Francia. Buenos Aires, Argentina: FLACSO-Manantial.

Sader, E. (2008). Refundar el Estado. Posneoliberalismo en América Latina. Buenos Aires: CTA- CLACSO.

Saraví, G. (2015). De la desigualdad a la fragmentación. En Juventudes fragmentadas. Socialización, clase y cultura en la construcción de la desigualdad. México: FLACSO.

Soldano, D. (2014). El conurbano bonaerense como expansión, desigualdad y promesa. Revista de la Facultad de Ciencias Sociales, UBA, (86) 12-17.

Southwell, M. (2015). La escolarización en el Gran Buenos Aires. En G. Kessler (dir.). Historia de la Provincia de Buenos Aires: El Gran Buenos Aires. Buenos Aires: UNIPE Editorial Universitaria

Tiramonti, G. (comp.) (2004). La trama de la desigualdad educativa. Buenos Aires, Argentina: Manantial.

Ziegler, S. (2004). La escolarización de las elites: un acercamiento a la socialización de los jóvenes de sectores favorecidos en la Argentina actual. En G. Tiramonti (comp.). La trama de la desigualdad educativa. Buenos Aires, Argentina: Manantial.

Published

10-12-2020

How to Cite

Gluz, N. B., Ochoa, M. D., Sambrana, A. L., & Espínola, D. J. (2020). Inequality and municipalities. The right to education in Buenos Aires’ Metropolitan Area. Encuentro Educativo. Revista De investigación Del Instituto De Ciencias De La Educación, 1(1), 215–240. Retrieved from https://revistas.uncu.edu.ar/ojs3/index.php/encuentroE/article/view/4313

Issue

Section

Miscelánea