The representations in the reflection of the practice of the students of the kindergarten education in the IES Nº7
Keywords:
workshop, reflection, social representations, teaching practice, teacher educationAbstract
The purpose of this communication is to present the contributions of an empirical study framed in an announcement of the INFD, about the education of the kindergarten teacher. It analyzes students of the “Residence Workshop of Practice IV”, the way in which they have constructed representations in their trajectory of education, about their instance of reflection, in association to the understanding of the relationship between theory and practice. But also how, from the teacher's interventions, taking into account the production of learning from reflective rationality, the SRs are affected and deconstructed, allowing its interrogation, re-elaboration, and changes in the group. We made the research within a reflexive hermeneutical perspective, and the contributions of qualitative and quantitative methods: observations, structured interviews, and surveys to students of the “Residence Workshop of Practice IV”.
References
Abundiz, S. (2007). Elementos en la construcción, circulación y aplicación de las representaciones sociales. En T. Rodríguez Salazar y M. L. García Curiel. Representaciones Sociales: Teoría e Investigaciones. Editorial del Centro Universitario de Ciencias Sociales y Humanidades de la Universidad de Guadalajara de México.
Alasino, N. (2011). Alcances del concepto de representaciones sociales para la investigación en el campo de la educación. Revista Iberoamericana de Educación, 56 (4).
Anijovich, R. y Gonzalez, C. (2015). Evaluar para aprender. Conceptos e instrumentos. Aique.
Bachelard, G. (1988). La formación del espíritu científico. Siglo XXI.
Barroso. E. (2006). Aprendiendo a reflexionar sobre la práctica docente. En II Jornadas nacionales de Prácticas y Residencias en la formación de docentes. UNC. Córdoba.
Blanchet, A. y Gotman, A. (1992). La investigación y sus métodos: La Entrevista. Nathan.
Davini, M. (2015). La formación en la práctica docente. Paidós.
Davini, M. (2001). La formación docente en cuestión: política y pedagogía. Paidós.
Freire, P. (1986). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI.
Guilford, J. (1978). Way beyond the IQ. Creative Education Foundation.
Gobierno de Santa Fe, Ministerio de Educación (2009). Resol ministerial nº 529. Diseño Curricular de la carrera Profesorado de Educación Primaria.
Jodelet, D. (2008). El movimiento de retorno del sujeto y el enfoque de las representaciones sociales. Cultura y representaciones sociales, (3) 5, 32-63 . www.culturayrs.org.mx/revista/num5/Jodelet.html.
Jodelet, D. (1986). Las representaciones sociales: fenómenos, conceptos y teoría. En S. Moscovici. (dir.). Pensamiento y vida social, Psicología social y problemas sociales (pp. 469-494). Paidós, https://sociopsicologia.files.wordpress.com/2010/05/rsociales-djodelet.pdf.
Litwin, E. (2008). El oficio de enseñar. Condiciones y contextos. Paidós.
Morin, E. (2002). Introducción al pensamiento complejo. Gedisa.
Moscovici, S. (1979). El psicoanálisis, su imagen y su público. Huemul.
Najmanovich, D. (2009). Desamurallar la Educación: Hacia nuevos paisajes educativos. https://psicologiacultural.org/Pdfs/Cursos/CURSO%20ESTRATEGIAS%20CUALITATIVAS/DENISE%20NAJMANOVICH/Desamurallar%20la%20Educacion.pdf .
Schön, D. (1998). El profesional reflexivo, Paidós.
Terigi, F. (2008). Detrás está la gente. OEA, Proyecto Hemisférico "Elaboración de Políticas y Estrategias para la Prevención del Fracaso Escolar", Seminario Virtual de Formación, Clase 1.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Alejandra Laura García, Angélica Silvana Delgado, Juan David Águila, Norma Isabel Leone, Silvana Lorena Freyre
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.