Entrevista con María Sol Couto

Digital subjectivity: an interview with Sol Couto an educative researcher from the Instituto de Ciencias de la Educación, Universidad Nacional de Cuyo

Authors

  • Lorena Cruz Universidad Nacional de Cuyo, Facultad de Filosofía y Letras, Instituto de Ciencias de la Educación

Keywords:

Entrevista, María Sol Couto

Abstract

We want to share in this journal number through Sol Couto’s voice, a researcher from Instituto de Cienciass de la Educaicón, those steps that allows a novel researcher to begin a process of knowledge construction in education as a social science. These first steps show what vibrates inside a novel researcher's desire to comprehend the complexity of the educative phenomenon. Her interests lead us to a construction of digital subjectivity in today's society, it allows us to be closer to understand the youth with whom we interact in the learning and teaching process.
Her contributions and projections support and claim the importance of educative investigation within the framework of social sciences. Understanding the complexity allows us to project tools to transform and promote a fairer and equitable society.
Sol Couto is a teacher and a researcher in the Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad Nacional de Cuyo. Her teaching practice develops in the chair of Teorías Contemporáneas de la Educación y Pedagogía. She has recently incorporated in the chair Investigación educativa I.
She is a bachelor 's degree teacher in Ciencias de la Educación, specialist in Educación y Nuevas Tecnologías by FLACSO and has in PhD in Ciencias Sociales by the Universidad Nacional de Cuyo.

References

Carr, W. y Kemmis, S. (1988). Teoría crítica de la enseñanza. La investigación acción en la formación del profesorado. Martínez Roca.

Contreras, J y Pérez de Lara, N. (2013). Investigar la experiencia educativa. Morata.

Corea, C. y Lewkowitz I. (2011). Pedagogía del aburrido. Escuelas destituidas, familias perplejas. Paidós

Deleuze, G (1999). ―Posdata sobre las sociedades de control en: El lenguaje libertario. Antología del pensamiento anarquista contemporáneo. Altamira.

Deleuze, G (2015). La Subjetivación. Curso sobre Foucault. Tomo III. Editorial Cactus

Foucault, M. (2014). La hermenéutica del sujeto. Curso en el Collège de France (1981-1982). Fondo de cultura económica.

Gagliardone, I., Gal, D., Alves, T. & Martínez, G. (2015). Countering online hate speech. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization.

Guattari, F. (2013). Micropolítica. Cartografías de deseo. Tinta Limón.

Lazzarato, M. (2017). Políticas del acontecimiento. Tinta Limón

Lévy, P. (2007). Cibercultura. La Cultura de la sociedad digital. Anthropos.

Published

04-07-2024

How to Cite

Cruz, L. (2024). Entrevista con María Sol Couto: Digital subjectivity: an interview with Sol Couto an educative researcher from the Instituto de Ciencias de la Educación, Universidad Nacional de Cuyo. Encuentro Educativo. Revista De investigación Del Instituto De Ciencias De La Educación, 5(1), 95–107. Retrieved from https://revistas.uncu.edu.ar/ojs3/index.php/encuentroE/article/view/7955

Issue

Section

Entrevistas