(Docu)Fictional sketches of the racialized body

Authors

  • Carlos Aguirre Aguirre Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) / Instituto de Filosofía, Universidad Nacional de San Juan https://orcid.org/0000-0002-7924-9399

Keywords:

Sankofa Film and Video Collective, Isaac Julien, Frantz Fanon, Identity, Body

Abstract

The essay briefly focuses on the various aesthetic, political and cultural folds of the "Sankofa Film and Video Collective" and the work of the filmmaker and artist Isaac Julien. To do this, in the first section we stop at the theoretical analyzes on Identity and black cultures carried out by the "Sankofa Film and Video Collective" from the works of Stuart Hall. In a second moment, we focus on Julien's documentary Frantz Fanon: Black Skins, White Mask (1996) and its link with the problematization of the black body. Finally, we make an open balance on the contributions of Julien's work within the space of the sensible and the aesthetics of the black diaspora based on his "docu-fiction" of the work of Frantz Fanon.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carlos Aguirre Aguirre, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) / Instituto de Filosofía, Universidad Nacional de San Juan

Doctorando en Filosofía (Universidad Nacional de Córdoba, Argentina). Magíster en Estudios Latinoamericanos (Universidad Nacional de Cuyo, Argentina). Licenciado en Comunicación Social (Universidad de Playa Ancha, Chile). Becario doctoral del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) en el Instituto de Filosofía de la Universidad Nacional de San Juan, Argentina. Miembro del Centro de Investigaciones y Estudios en Teoría Poscolonial (CIETP).

References

Bhabha, H. (2002) El lugar de la cultura. Manantial.

Bhabha, H. (2013). "Reconocimiento, derechos y vecindad: hacia una ética de las comunidades pardójicas" En Nuevas minorías, nuevos derechos: Notas sobre cosmopolitismos vernáculos (H. Bhabha) (pp. 24-44). Siglo XXI.

Eiff, L. (2020). Fantasma de la revolución. Diez ensayos sartreanos. Universidad Nacional de General Sarmiento.

Fanon, F. (2015). Piel negra, máscaras blancas. Akal.

Fusco, C. (1988). Young British and Black: The Work of Sankofa and Black Audio Film Collective. Hallwalts/Contemporary Arts Center.

Hall, S. (2010). "Significación, representación, ideología: Althusser y los debates postestructuralistas" En Sin garantías: Trayectorias y problemáticas en estudios culturales (S. Hall). (pp. 193-220). Envión Editores.

Hall, S. (2011). "Introducción: ¿quién necesita ´identidad´?". En Cuestiones de identidad cultural (S. Hall, P. Gay. Compiladores) (pp. 13-39). Amorrortu.

Hudis, P. (2015). Frantz Fanon: Philosopher of the Barricades. Pluto Press.

Sartre, J. P. (2005). San Genet, comediante y mártir. Losada.

VV.AA. (1996). The Fact of Blackness. Frantz Fanon and Visual Representation (A. Read. Editor). Institute of Contemporary Arts.

Published

27-12-2020

How to Cite

Aguirre Aguirre, C. (2020). (Docu)Fictional sketches of the racialized body. Saberes Y prácticas. Revista De Filosofía Y Educación, 5(2), 1–9. Retrieved from https://revistas.uncu.edu.ar/ojs3/index.php/saberesypracticas/article/view/4228