Participatory Research: Its Contributions to Critical Extensión
DOI:
https://doi.org/10.48162/rev.36.044Keywords:
Participative Research, Critical Extension, UniversityAbstract
In this work we present a comparative study of the productions of some Participative Research referents. Texts by Orlando Fals Borda, Paulo Freire, João Bosco Guedes Pinto, Michel Thiollent, María Teresa Sirvent and Joel Martí are analised. This work is part of the recent process of university transformation in Uruguay, in particular, in one of its initiatives: that of the curricular integration of extension through what has been called “comprehensive university practices”. In this framework, the theoretical-methodological reflection on critical extension and the action-research practices connected with it are essential to provide ongoing initiatives with greater academic relevance and transformative potential.
Downloads
References
Alberich, T. (2001). Perspectivas de la investigación social. En Rodríguez Villasante, T., Montañez, M. y Martí, J. (coordinadores), La investigación Social Participativa- Construyendo ciudadanía, (pp.). Ed. Viejo Topo, Red de Colectivos y Movimientos Sociales.
De Sousa Santos, B. (2014). Descolonizar el saber / Reinventar el poder. LOM.
Fals Borda, O. (1981). La ciencia y el pueblo. En Fals Borda O. et al., Investigación participativa y praxis rural, (pp. 19-47). Mosca Azul.
Fals Borda, O. (1986). Emerge la investigación militante. En Herrera Farfán Nicolás Armando y López Guzmán Lorena (Comps.), Ciencia, compromiso y cambio social. (pp. 207-208). Textos de Orlando Fals Borda.
Fals Borda, O. (1999). Orígenes universales y retos actuales de la IAP. Revista Análisis Político, Testimonios, No. 38, (73-89).
Fals Borda, O. (2002). Historia doble de la costa 1, Mompox y Loba. Universidad Nacional de Colombia, Banco de la República. El Áncora Editores.
Fals Borda, O. (2009). Experiencias teórico-prácticas. En Fals Borda, O., Una sociología sentipensante para América Latina, (pp. 303-365). CLACSO-Siglo del Hombre.
Fals Borda, Orlando, (2010). Situación contemporánea de la IAP y vertientes afines. En Herrera Farfán y López Guzmán (comps.), Ciencia, compromiso y cambio social. Textos de Orlando Fals Borda, (pp. 295-300). Buenos Aires: Lanzas y Letras-El Colectivo., Buenos Aires.
Fals Borda, O. (2014). Ciencia, compromiso y cambio social. Textos de Orlando Fals Borda. Lanzas y Letras-El Colectivo, Extensión Libros.
Freire, P. (1978). Cartas à Guiné-Bissau. Registros de uma experiencia en proceso. Paz e Terra.
Freire, P. (1987). Pedagogía do Oprimido. Paz e Terra.
Pinto, J. B. (1973). Extensión o educación: una disyuntiva crítica Desarrollo Rural de las Américas, V (3), Instituto Interamericano de Ciencias Agrícolas (IICA), Lima.
Pinto, J. B. (1986). A pesquisa acao como pratica social. Contexto e Educacao, Universidades de Ijui, Ijui, RS, 1(20) p. 27 – 46.
Red Cimas. (2009). Manual Metodologías participativas, Obra colectiva. Observatorio Internacional de Ciudadanía y Medio Ambiente Sostenible (CIMAS).
Rebellato J. L. y Giménez, L. (1997). Ética de la Autonomía. Ed Roca Viva.
Sirvent, M.T. (1984). Educacao Comunitaria a Experiencia do Espíritu Santo. Ed. IICA/ Basiliense.
Sirvent, M.T. (2008). Educación de adultos: investigación, participación, desafíos y contradicciones. (2da Edición ampliada). Ed. Miño y Davila srl.
Thiollent, M. (1988). Metodología da pesquisa acao (4ta. Edición). Cortez Editora, Autores asociados.
Tommasino, H., González, M. N., Guedes, E., y Prieto, M. (2006). Extensión crítica: los aportes de Paulo Freire. En Tommasino, H. y de Hegedüs, P. (eds.), Extensión: estrategias para la intervención en el medio urbano y rural, (pp. 121-135). CSEAM, Facultad de Agronomía, Facultad de Veterinaria.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 2.5 Argentina License.