A Philosophical Essay on Right to Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.36.058

Keywords:

Right to Education, Transmission, Pedagogical Triangle

Abstract

This essay seeks to develop a hypothesis that links the pedagogical relationship with the political relationship and their interaction for the construction and reproduction of an identical logic that crosses and surpasses various social fields. This hypothesis that relates the very foundation of education with the metaphor of the pedagogical triangle and that identifies in it a logic of production of inequality makes us rethink the approach of education as a right without first questioning various elements that support it, especially those linked to the concept of transmission.

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Author Biography

Leonardo Colella, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET)

Doctor en Ciencias de la Educación (UNLP) y Profesor Universitario en Filosofía (UNGS). Investigador (CONICET-IdIHCS) en las áreas de Filosofía, Educación y Política. Se especializa en Filosofía de la Educación, Enseñanza de la Filosofía y Política Educacional. Es autor de numerosos artículos publicados en revistas especializadas e indexadas en reconocidas bases regionales y globales. Es docente universitario de grado y posgrado, ha participado como disertante en congresos nacionales e internacionales y ha brindado cursos y talleres en diversos eventos académicos y extra-académicos. Sus investigaciones abordan las temáticas de la subjetividad, la igualdad y la emancipación en los procesos educacionales institucionalizados y, especialmente, en experiencias educativas alternativas de la actualidad, a partir de una reconstrucción teórica de la filosofía y la sociología francesa contemporánea.

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Published

13-10-2022

How to Cite

Colella, L. (2022). A Philosophical Essay on Right to Education. Saberes Y prácticas. Revista De Filosofía Y Educación, 7(2), 1–13. https://doi.org/10.48162/rev.36.058