Chronotopic plots and auto-biographical events in doctoral training

The performativity of postgraduate from the narratives of university teachers

Authors

  • Jonathan Aguirre Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET); Facultad de Humanidades, Universidad Nacional de Mar del Plata
  • Luis Porta Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET); Facultad de Humanidades, Universidad Nacional de Mar del Plata
  • Francisco Ramallo Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET); Facultad de Humanidades, Universidad Nacional de Mar del Plata

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.36.067

Keywords:

Higher education, postgraduate training, biographies, narratives, performativity

Abstract

Doctoral training represents in itself a particular and complex educational itinerary. Its singularity lies not only in institutional, systemic or curricular aspects of each training program, but also that it crosses the subject from biographical, temporal and affective coordinates that can only be dimensioned through its own textualization and narration. Positioned from post-qualitative perspectives of social research, the biographical, auto-biographical and narrative approach emerges as a possibility to recover the experiences lived by those university professors who have undergone doctoral training, resemantize them from their life stories and reinterpret them from new senses and meanings. In this article, based on the testimonies of university professors, we focus on the biographical value of their narratives where the chronotopic plots that occur in the course of training, its formative nature, and the complex amalgamation between life, profession and training evidenced in the deployment of their stories. The narrative findings are configured in intimate interstices from which to build the field of educational research in an alternative way, make visible the more human face of postgraduate training, and produce future displacements and debates around the object of study.

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Author Biographies

Jonathan Aguirre, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET); Facultad de Humanidades, Universidad Nacional de Mar del Plata

Doctor en Humanidades y Artes mención Educación por la Universidad Nacional de Rosario, Argentina. Investigador Asistente del CONICET. Posdoctorado en Cs. Sociales por la Universidad Nacional de Tres de Febrero, Argentina. Docente, Investigador y Director del Departamento de Cs de la Educación de la Facultad de Humanidades de la Universidad Nacional de Mar del Plata. Miembro del Grupo de Investigaciones en Educación y Estudios Culturales (GIEEC) del Centro de Investigaciones Multidisciplinarias en Educación (CIMED)

Luis Porta, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET); Facultad de Humanidades, Universidad Nacional de Mar del Plata

Doctor en Filosofía y Ciencias de la Educación por la Universidad de Granada (España). Docente e Investigador del Departamento de Cs de la Educación de la Facultad de Humanidades de la Universidad Nacional de Mar del Plata. Investigador Principal del CONICET, Argentina. Director del Grupo de Investigaciones en Educación y Estudios Culturales (GIEEC) radicado en el Centro de Investigaciones Multidisciplinares en Educación (CIMED) FH- UNMdP. Secretario de Investigación y Posgrado de la Facultad de Humanidades de la Universidad Nacional de Mar del Plata.

Francisco Ramallo, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET); Facultad de Humanidades, Universidad Nacional de Mar del Plata

Doctor en Humanidades y Artes mención Educación por la Universidad Nacional de Rosario, Argentina. Investigador Asistente del CONICET. Docente e Investigador del Departamento de Cs de la Educación de la Facultad de Humanidades de la Universidad Nacional de Mar del Plata. Miembro del Grupo de Investigaciones en Educación y Estudios Culturales (GIEEC) del Centro de Investigaciones Multidisciplinarias en Educación (CIMED).

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Published

31-12-2022

How to Cite

Aguirre, J., Porta, L., & Ramallo, F. (2022). Chronotopic plots and auto-biographical events in doctoral training: The performativity of postgraduate from the narratives of university teachers. Saberes Y prácticas. Revista De Filosofía Y Educación, 7(2), 1–17. https://doi.org/10.48162/rev.36.067