Tolerance to the muxes of Juchitán

Authors

  • José Antonio Serrano Castañeda Universidad Pedagógica Nacional
  • Juan Mario Ramos Morales Universidad Pedagógica Nacional

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.36.068

Keywords:

Muxes, Juchitán, Zapotec culture, Elí Valentín Bartolo Marcial

Abstract

We show the value of biographical studies to understand the ways of being subjects in communities of diverse tolerance towards homoerotic practices. The text deals with the constitution of imaginary communities from the intervention resulting from: ethnographic work in indigenous communities; media participation; the interference of NGOs on the Zapotec community, especially in Juchitán, a land of sexual tolerance towards the muxes. The muxes fulfill various social and cultural tasks, they are men who have homoerotic practices with other men that neither they nor the social group considers homosexual. The Zapotecs are part of the original groups of southern Mexico, have a strong presence in the country as a whole, develop practices of broad participation of women, so that some social scientists have called it a matriarchal culture. In this document, six issues about the region are addressed, based on arguments generated by a member of wide recognition in the Juchitán region: 1) the assessment of the role of women when considering that it is a group with matriarchal practices; 2) the myth of the paradise of left wing governments; 3) the myth of the gay paradise; 4) the idea of ​​a third sex; 5) the idea of ​​general acceptance of the muxes; 6) the generalization of cross-dressing. Finally, some effects of the intervention of social scientists, the mass media and NGOs on the professionalization of the people raised to respond to the diversity of interests of those outside the community.

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Author Biographies

José Antonio Serrano Castañeda, Universidad Pedagógica Nacional

Licenciado en Pedagogía por la Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM), cuenta con Maestría en Ciencias con especialidad en Investigaciones Educativas y es Doctor en Pedagogía por la Universidad de Barcelona. Profesor Titular de la Universidad Pedagógica Nacional. Es miembro del Sistema Nacional de Investigadores del Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología (SNI-Conacyt), miembro asociado del Consejo Mexicano de Investigación Educativa (COMIE), miembro de la Asociación Francófona Internacional de Investigación Científica en Educación, sección mexicana (AFIRSE). Es responsable de la Maestría en Desarrollo Educativo (Nivel Consolidado, SNP, CONACYT) desde el 2020. Líneas de investigación: currículo, formación docente, investigación narrativa, literacidad académica. Tiene trabajos publicados libros, artículos, capítulos de libros a nivel nacional e internacional (México, España, Brasil, Francia, Argentina). Sus últimas publicaciones son: (2022). Relación con el saber de la cultura escrita en estudiantes universitarios. Una experiencia de literacidad académica en la UPN México, DOI: 10.28998/2175-6600.2022v14n35p238-259; (2021). Democracia y educación, a 100 años, URL: http://editorial.upnvirtual.edu.mx/index.php/publicaciones/colecciones/horizontes-educativos/562-democracia-y-educacion-a-100-anos; (2021). Claroscuros de la transmisión. Acompañamiento y formación de profesores nóveles, DOI: 10.22481/praxisedu.v17i44.8022; (2020). La vida trastocada. El sentido de la pandemia en estudiantes de educación superior, DOI: 10.31892/rbpab2525-426X.2020.v5.n16.p1714-1736. Otras publicaciones pueden consultarse en https://orcid.org/0000-0002-7272-7001.

Juan Mario Ramos Morales, Universidad Pedagógica Nacional

Licenciado en Contaduría y Finanzas por la Universidad de las Américas-Puebla (UDLA Puebla), cuenta con Maestría y Doctorado en Ciencias Administrativas por el Instituto Tecnológico de Estudios Superiores de Monterrey. Es miembro del Sistema Nacional de Investigadores del Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología (SNI-Conacyt), miembro asociado del Consejo Mexicano de Investigación Educativa (COMIE). Fue responsable de la Maestría en Desarrollo Educativo (Nivel Consolidado, SNP, CONACYT) de marzo de 2017 a enero del 2020. Profesor Titular de la Universidad Pedagógica Nacional. Líneas de investigación: prácticas profesionales, prácticas de formación, prácticas de acompañamiento, investigación biográfico-narrativa. Tiene trabajos publicados como libros, artículos, capítulos de libros a nivel nacional e internacional (México, Brasil, España). Sus últimas publicaciones son: (2021). Organización del saber en el mundo de visa de artistas docentes DOI: 10.23850/24631388.n12.2021.3815. (2021). Documentos personales: construcción de sí y el arribo a la literacidad académica, DOI: 10.31892/rbpab2525-426X.2021.v6.n17.p65-83. (2021). Promover la literacidad en el primer año de vida universitaria (LAE-UPN), URL: https://sinectica.iteso.mx/index.php/SINECTICA/article/view/1184/1384. (2019). John Dewey: participación democrática y educación, México: UPN, ISBN: 9736074133080.

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Published

20-01-2023

How to Cite

Serrano Castañeda, J. A., & Ramos Morales, J. M. (2023). Tolerance to the muxes of Juchitán. Saberes Y prácticas. Revista De Filosofía Y Educación, 7(2), 1–14. https://doi.org/10.48162/rev.36.068