An Action Research experience in the teaching of Physics at the Faculty of Exact, Chemical and Natural Sciences of the National University of Misiones

Authors

  • Juan L. Zarza Facultad de Ciencias Exactas Químicas y Naturales, Universidad Nacional de Misiones
  • Vania B. Ilchuk Facultad de Ciencias Exactas Químicas y Naturales, Universidad Nacional de Misiones.
  • Romina O. Coniglio Facultad de Ciencias Exactas Químicas y Naturales, Universidad Nacional de Misiones.

Abstract

This article is proposed as a didactic improvement of semi-open problems regarding Electric Interaction in the university chair of Physics II in the Biochemistry and Pharmacy bachelors and Faculty of Exact Chemical and Natural Sciences, National University of Misiones. Following a circular focus based on competences and using a Participatory Action Research methodology, an analysis, revision and subsequent transformation of the traditional closed problem statements commonly used were carried out. The results of this innovative didactic showed a good reception by the majority of the students who solved the problems formulating hypotheses of resolution, making graphic diagrams and conclusions and working as a group in an environment of reflection and debate among peers.

References

Colmenares, A. M. (2012). Investigación-acción participativa: una metodología integradora del conocimiento y la acción. Voces y Silencios. Revista Latinoamericana de Educación, 3(1), 102-15.https://doi.org/10.18175/vys3.1.2012.07

Cuahonte Badillo, L. C. y Hernández-Romero, G. (2015). Una interpretación socio-crítica del enfoque educativo basado en competencias. Perspectivas docentes, 57, 26-34.

Elliot, J. (1990). La investigación-acción en la Educación. Madrid, España: Morata.

Falcón Alén, M. y Montenegro Moracén, E. (2014) Los problemas abiertos: una vía para facilitar las tareas integradoras en la enseñanza. Cuadernos de Educación y Desarrollo (43).

García Carmona, A. G. (2009). La investigación-acción en la enseñanza de la Física: un escenario idóneo para la formación y desarrollo profesional del profesorado. Latin-American Journal of Physics Education, 3(2), 388 – 394.

Gutierrez Somavilla, G (2016). Desarrollo de tareas o problemas abiertos para lograr aprendizaje significativo en la materia de Física (tesis de maestría) Universidad de Cantabria, Cantabria, España. Recuperado de: http://hdl.handle.net/10902/9007

Kozanitis, A. (2017) "¿Por qué es importante el enfoque por competencias en el sistema educativo?" Fuente: Centro de Desarrollo Universidad (CDU). Recuperado de

https://noticias.universia.net.co/educacion/noticia/2017/09/11/1155616/importante-enfoquecompetencias-sistema-educativo.html

Latorre, A. (2003). La investigación-acción: Conocer y cambiar la práctica educativa. Barcelona, España: Ed. Grao.

Ramos Delgado, E. (2014). Una Propuesta de Trabajo en el Aula: Resolución De Problemas Abiertos. Revista Básicamente (13) 1. Recuperado de https://revistas.usantotomas.edu.co/

Sánchez Márquez, G.; Pérez Boullosa, A.y Furió Mas, C. (2018) "Contribuciones y limitaciones de las estrategias educativas en el desarrollo de competencias" Universidad de Valencia. España. Recuperado de https://www.uv.es/eees/archivos/contrib

Stenhouse, L. (1985). La investigación como base de la enseñanza. Madrid, España: Morata.

Tobón, S. P. (2007). El enfoque complejo de las competencias y el diseño curricular por ciclos propedéuticos. Acción Pedagógica (16), 1 4 - 2 8.

Torres Torres, S. (2013). La enseñanza de la cinemática apoyada en la teoría del Aprendizaje Significativo, la solución de problemas y el uso de Applets. (Tesis de maestría) Universidad de Colombia. Medellín.

Truyol, M. E. y Gangoso, Z. (2010). La selección de diferentes tipos de problemas de Física como herramienta para orientar procesos cognitivos. Investigações em Ensino de Ciências, 3 (15), 463-484.

Published

10-12-2020

How to Cite

Zarza, J. L., Ilchuk, V. B., & Coniglio, R. O. (2020). An Action Research experience in the teaching of Physics at the Faculty of Exact, Chemical and Natural Sciences of the National University of Misiones. Encuentro Educativo. Revista De investigación Del Instituto De Ciencias De La Educación, 1(1), 87–112. Retrieved from https://revistas.uncu.edu.ar/ojs/index.php/encuentroE/article/view/4308

Issue

Section

Dossier