Territorialization and reinsertion of students in the university.
An action research study
Keywords:
Territorialization, Educational inclusion, Reinsertion, Higher Education, Action-researchAbstract
The article that we present is the product of a line of action developed within the framework of the research project "Educational inclusion at Higher Education. Achievements and challenges of public policies in the province of San Juan", approved and financed by the Provincial Program of Research and Applied Development (IDeA) Social and Human Sciences, dependent on the Secretary of State for Science, Technology and Innovation of the Government of San Juan. At the same time, it is part of a line of work that the research team has been developing for more than a decade and privileges institutions and students from popular areas.
The aforementioned project was executed during the 2015-2019 period jointly with the Technical Training and Teacher Training Institutes of the Province of San Juan and its main purpose was to generate critical knowledge that would allow to materialize an effective educational inclusion of students in institutions of higher education of the province.
For the purposes of this communication, a work is exposed from the perspective of investigation-action, which allowed to locate, identify and reinsert students who interrupted their higher level studies due to objective and subjective, material and symbolic conditions; on this occasion we circunscribe to the reintegration of students in the Faculty of Philosophy, Humanities and Arts of the UNSJ.
References
Barrionuevo, C. A. (2012). El territorio como construcción social: Una pregunta que importa: El caso de Rincón de Las Perlas (Río Negro). Trabajo final de grado. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Recuperado de www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/tesis/te.863/te.863.pdf
Bourdieu, P. y Passeron, J.C. (2003). Los herederos, los estudiantes y la cultura. Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI.
Bourdieu, P. (1997). Razones prácticas. Sobre la teoría de la acción. Barcelona, España: Ed. Anagrama.
Bourdieu, P. (2002). La miseria del mundo. Buenos Aires, Argentina: Fondo de Cultura Económica.
Carr, W. (2002). Una teoría para la educación. Hacia una investigación educativa crítica. Madrid, España: Ed. Morata.
Champollion, P. (2011). El impacto del territorio en la Educación. El caso de la escuela rural en Francia. Revista de curriculum y formación del profesorado. Recuperado de
http://www.ugr.es/local/recfpro/rev152ART4.pdf
Ezcurra, A.M. (2011). Igualdad en educación superior. Un desafío mundial. Buenos Aires: Editorial Universidad de General Sarmiento. Colección Educación - Serie Universidad.
Ormaux, S. (2008). Territoire et éducation: une relation en mouvement. En Champollion, P. El impacto del territorio en la Educación. El caso de la escuela rural en Francia. Revista de curriculum y formación del profesorado. Recuperado de http://www.ugr.es/local/recfpro/rev152ART4.pdfC
Peralta, S. (2013). Usos sociales de los saberes escolares legítimos desde la perspectiva de alumnos de sectores populares. Un estudio de tipo etnográfico (Tesis doctoral). Universidad Nacional de Córdoba, Córdoba, Argentina.
Renaut, A. (2008). La universidad frente a los desafíos de la democracia. Seminario, Universidad y Democracia. Buenos Aires. Observatorio de Educación Superior de la Universidad Nacional de San Martín.