Thinking-doing-reflecting. Artistic experience as a rhizomatic mediation at university teaching education.

Authors

  • Susana Beatriz Argüello Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales. Universidad Nacional de Jujuy. Argentina.
  • Adriana de los Ángeles Garay Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales. Universidad Nacional de Jujuy. Argentina.

Keywords:

Teacher Education, Education device, Rhizomatic model, Artistic language, University Students

Abstract

The experience that we report is developed in the module "University and Teacher Education" of the Career of Teacher Education College and Bachelor of Science in Education of the National University of Jujuy. It is a teacher education device that has several years of development. It consists of the simulated organization inside the university chair of a Pedagogical Art Gallery called Forming us: A personal and collective experience. Its purpose is that the students, organized in pairs or small groups, can put into practice capacities and abilities to teach, presenting content through an artistic experience (painting, sculpture, exhibition of objects, art-fusion or others), an artwork that reflects a content of the subject. Each pair or group is assigned a topic to work on and perform to the rest of the class. In the pre-task, a time of approximately two (2) weeks is allocated for each group to produce its work; the task itself consists of the Gallery opening the where on a predetermined day the works are exhibited and their evaluation is proceeded, and finally, the
post-task, where students reflect on their experiences and the learning obtained in a alternation space specially planned. During its development, the gallery is articulated at the same time with other learning experiences at the sam: the Pedagogical Pamphlet, the Discussion Forum and the Self and Co-Evaluation among pairs, of a narrative character , reflective and evaluative that allows to reflect on the formative experience and assess - individually and collectively -learning as teaching. From the training point of view, the aim was to promote training spaces and situations for the teaching training practice and future graduate's teaching that allow to get an experience of education practice to be
developed in an artificial environment, but close to reality, enabling them to develop expressive, communicative and cognitive skills. The proposal was based on the rhizomatic model of teacher training that challenges to consider alternative inputs to knowledge, in this case, articulating art and training within the framework of a paradigm of social complexity.

References

Alliaud, A. (2017). Los artesanos de la enseñanza. Acerca de la formación de maestros con oficio. Bs. As., Argentina: Paidós.

Andrade, L. D. (2002). Construcción social e individual de significados: aportes para su comprensión. Estudios sociológicos, 20 (58), 199-230. Recuperado de

https://estudiossociologicos.colmex.mx/index.php/es/article/view/509

Anijovich, R. (2009). Transitar la formación pedagógica. Dispositivos y estrategias. Bs. As., Argentina: Paidós.

Andreozzi, M. (1998): Sobre residencias, pasantías y prácticas de ensayo: Una aproximación a la idiosincrasia clínica de su encuadre de formación. Revista del I.I.C.E. VII (13), 33-43.

Andreozzi, M. (2011). "Las prácticas profesionales de formación como experiencias de pasaje y tránsito identitario" [En línea] Archivos de Ciencias de la Educación, 4a. época, 5(5). Recuperado de http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.5431/pr.5431.pdf

Argüello, S. (2015). Repensando la noción de ‘experiencia pedagógica’ en un proyecto de investigaciónextensión con docentes, estudiantes y escuelas de Jujuy. Investigaciones, experiencias y ensayos. 1 (1), 10-24. Recuperado de http://ies7.juj.infd.edu.ar/sitio/index.cgi?wid_seccion=46#/0

Barraza Macías, E. (2005). Una conceptualización comprehensiva de la innovación educativa. Innovación Educativa. 5 (28), 19-31. Recuperado de http://redalyc.org/artículo.oa?id=179421470003

Davini, M. C. (2015). La formación en la práctica docente. Bs. As., Argentina: Paidós.

de Anquín, A. (2006). De las prácticas de enseñanza a las prácticas profesionales. El caso de los/as profesores/as en Ciencias de la Educación. En: II Jornadas de Prácticas y Residencias en la Formación Docente. Facultad de Filosofía y Humanidades. Universidad Nacional de Córdoba. Córdoba, 10 al 20 de mayo de 2006.

Deleuze, G. y Guattari, F. (1999). Rizoma. Introducción. Coyoacán, México: Ediciones Coayacán.

Devalle de Rendo, A. y Vega, V. (2004). La diversidad en la docencia. El modelo de rizoma. Bs. As., Argentina: Troquel Educación.

Díaz, E. (s/f). Exigencias epistemológicas y metodológicas para una docencia futura. Recuperado de https://www.estherdiaz.com.ar/textos/epistemologicas-metodologicas1.htm

Edelstein, G. (2011). Formar y formarse en la enseñanza. Buenos aires, Argentina: Paidós.

Elichiry, N. (2015). El impacto de lo artístico-estético en la estructura del conocimiento. En N. Elichiry (Comp.) Comunidades de aprendizaje y artes. Prácticas educativas y construcción de significados en la vida cotidiana (pp. 19-40). Bs. As., Argentina: Noveduc.

Ferry, G. (1997). Pedagogía de la formación. Bs. As., Argentina: Novedades Educativas.

Imbernón, F. (2007). La formación y desarrollo profesional del profesorado. Hacia una nueva cultura profesional. Barcelona, España: Graó.

Litwin, E. (2012). El oficio de enseñar. Condiciones y contextos. Bs. As., Argentina: Paidós.

Loyola, C. y Spravkin, M. (2019). Más allá del texto escrito. La formación docente y la interacción con los bienes culturales. En: F. Hillert, S. Kuguel, C. Loyola y M. Spravkin (coord.) Travesías entre el arte, la formación docente y la investigación. Universidad y trabajo en red. Bs.As., Argentina: Noveduc.

Perrenoud, P. (2010). Desarrollar la práctica reflexiva en el oficio de enseñar. Barcelona, España: Graó.

Pruzzo de Di Pego, V. (2002). La transformación de la Formación Docente. De las tradicionales prácticas a las nuevas ayudantías. Bs.As., Argentina: Espacio Editorial.

Quiroga, A. (1988). Matrices de aprendizaje. Bs.As., Argentina: Ediciones Cinco.

Sanjurjo, L. (2012). Socializar experiencias de formación en prácticas profesionales: un modo de desarrollo profesional. Praxis Educativa (Arg). 16 (1), 22-32. Recuperado de

http://www.fchst.unlpam.edu.ar/ojs/index.php/praxis/

Souto, M. (1999). Grupos y dispositivos de formación. Bs.As., Argentina: Ediciones Novedades Educativas.

Souto, M. (2016): Pliegues de la formación. Sentidos y herramientas para la formación docente. Rosario, Argentina: Homo Sapiens.

Tardif, M. (2004). Los saberes del docente y su desarrollo profesional. Madrid, España: Narcea Ediciones.

Vezub, L. F. (2005). Ejercer la docencia: ¿vocación, trabajo, profesión, oficio? Didact, 46, 4-9.

Published

10-12-2020

How to Cite

Argüello, S. B., & Garay, A. de los Ángeles. (2020). Thinking-doing-reflecting. Artistic experience as a rhizomatic mediation at university teaching education. Encuentro Educativo. Revista De investigación Del Instituto De Ciencias De La Educación, 1(1), 267–294. Retrieved from https://revistas.uncu.edu.ar/ojs/index.php/encuentroE/article/view/4315

Issue

Section

Experiencias pedagógicas