Creation of virtual learning environments in Primary Education in times of pandemic of COVID-19

Authors

  • Hazel Castro Araya Universidad de Costa Rica

Keywords:

Primary Education, virtual learning environment, pandemic, action research

Abstract

The project for continuous training of the Primary Education Career of the University of Costa Rica is oriented towards the implementation of virtual courses for Primary education teachers that respond to the needs of the educational context related to the emergency caused by COVID 19, understanding that wellplanned online experiences can generate learning environments that promote meaningful learning in the student body. From this perspective, this study proposes a virtual course pilot with the title "Introduction to virtual learning
environments". The study is qualitative and its design responds to action research to pursue the transformation of educational reality. The sample is made up of
fourteen participants from the Primary Education area who enrolled and completed the course. The techniques and instruments used were the in-depth interview, focus groups, collaborative materials and a structured questionnaire.
For the information coding process, the MAXQDA20 tool was used. Some conclusions are that the pandemic has generated a gap in access to education due to the limitation of the Internet and resources and the need for updating teachers is established to generate strategies in virtuality, integrating technological and pedagogical aspects. It is necessary to respond to the needs of the students in terms of the various scenarios, age characteristics, and adapt the amount of work,
lesson time, breaks and socialization spaces. 

References

Adell, J. y Castañeda, L. (2012). Tendencias emergentes en Educación con TIC. (13-32). En J. Hernández Ortega, J., M., Pennesi Fruscio, D., Sobrino López, y A., Vázquez Gutiérrez, (Ed.). Tecnologías emergentes, ¿pedagogías emergentes? (p.13-32).Asociación Espiral, Educación y Tecnología.

Alonso, M. T. (2019). Video Introducción a la Pedagogía de Paulo Freire: principales ideas explicadas de la Pedagogía del oprimido. [video] Youtube. https://n9.cl/bf3p

Barrantes, R. E. (2013). Investigación: un camino al conocimiento: Un enfoque cualitativo, cuantitativo y mixto. Ágora: Serie Estudios. UNED.

Boff, L. (2014). Características del Paradigma Emergente. ElPAIS.cr https://n9.cl/n3gw

Campos, J y Madriz, L. (2015). Investigación-acción en contextos educativos. EUNED. 370.72 C198i

CEPAL-UNESCO (2020, 25 de agosto). La Educación en tiempos de la pandemia de COVID-19. Informe CEPAL, OREALC Y UNESCO. https://n9.cl/fd6g

Contreras Mendoza, F. (2016). Construcción de entornos personales de aprendizaje mediante el uso de una red social. Revista Mexicana de Bachillerato a Distancia. 8(15). https://n9.cl/a24ps

Durán-Rodríguez, R. y Estay-Niculcar, Ch. (2016). Formación en buenas prácticas docentes para la educación virtual. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia. 19(1), 209-232. https://n9.cl/dymop

Escobar, D. (julio, 2020). Educación de calidad: ¿Qué pasará después de la pandemia? Banco Bilbao Vizcaya Argentaria, S.A https://n9.cl/6eelt

Fuerte, K. (jul-2019). El día que cambió el curso de la educación superior. Categoría: Artículos Estudios Universidad. Fundación para la Relaciones Internacionales y el Diálogo exterior. Esglobal.org.https://n9.cl/f7rk0

García, L. Occelli, M. Quse, L. Biber, P. y Masullo, M. (2015). Evaluación de un curso de formación docente continua sobre TIC: una propuesta destinada a profesores universitarios de carreras científicas y tecnológicas. Revista DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia. 11(32) https://cutt.ly/AfOj94M

García, N. y Pérez, C. (2015). Creación de ambientes digitales de aprendizaje. Editorial digital UNID.

Gil-Forero, J., Álvarez-Marín, A. y Millán- Estupiñán, J. (2019). Organización de un curso en aulas virtuales: fortalezas y debilidades para el aprendizaje. AVFT Archivos Venezolanos de Farmacología y Terapéutica. 38 (4) https://n9.cl/fox6

Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, L. (2014). Metodología de la investigación. Sexta Edición. McGraw-Hill.

Imbernón, F. (2007). La formación y el desarrollo profesional del profesorado. Hacia una nueva cultura profesional. Séptima Edición. Editorial Graó.

Lalangui Pereira, M. J. H., Ramón Pineda, M. M. Ángel, & Espinoza Freire, D. C. E. E. (2017). Formación continua en la formación docente. Revista Conrado, 13(58), 30-35. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/469

Leyva Barajas, Y. y González Nava, M. (2019). Fortalecimiento de la formación continua para docentes en servicio. Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación. https://n9.cl/5w0m

Messina, D. y L. García (2020). Estudio diagnóstico sobre docentes en América Latina y el Caribe, Documento de Trabajo, Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO).

Morado, M. F. (2017). Educación sin distancia en entornos virtuales. Berlín: Editorial Académica Española. https://n9.cl/hx13i

Morado, F. (2018). Entornos virtuales de aprendizaje complejos e innovadores: Una experiencia de creación participativa desde el paradigma emergente. Revista Electrónica Educare. 22(1).1-17.https://n9.cl/wwq0r

Ramírez, D. (2015). Ambientes de aprendizaje. Universidad Interamericana para el Desarrollo (UNID) https://n9.cl/4wk7

Rädiker, S. y Kuckartz, U. (2020). Análisis de datos cualitativos con MAXQDA: texto, audio y video. Primera Edición. Berlín: MAXQDA Press. https://n9.cl/kt2wm

Ritchhart, R., Church, M., y Morrison, K. (2014). Hacer visible el pensamiento. Grupo Planeta Spain.

Rodríguez, H. (2014). Ambientes de aprendizaje. Ciencia Huasteca. Boletín científico semestral de la Escuela Superior de Huejutla. 2(12). https://n9.cl/d3ok3

Rodríguez, E. (2020, agosto). Más de la mitad de los docentes del MEP no tienen conocimientos para dar clases a distancia. El Observador. https://n9.cl/bgsn

Román, I. (2020, 2 de junio). Foro virtual analiza brecha educativa y digital en el contexto del COVID 19. Programa Estado de la Nación (PEN) https://n9.cl/bgsn

Salazar-Gómez, E. y Tobón, S. (2018). Análisis documental del proceso de formación docente acorde con la Sociedad del Conocimiento. Revista Espacios. 39 (Número Especial CITED). https://n9.cl/wdl22

Silva, J. (2011) Diseño y moderación de entornos de Aprendizaje (EVA). Editorial UOC

Stéphan, V. L., Joaquin, U., Soumyajit, K., & Gwénaël, J. (2019). Measuring Innovation in Education 2019: What Has Changed in the Classroom?, Educational Research and Innovation, OECD Publishing, Paris. https://doi.org/10.1787/9789264311671-en

Suárez, C. y Gros, B. (2012). Aprender en red. Universitat Oberta de Catalunya. https://n9.cl/i7x8

Unesco (2016). Informe de resultados TERCE: factores asociados, Santiago, Oficina Regional de Educación para América Latina y el Caribe (Orealc).

Unesco (2019). El Derecho a la Educación. Últimas Noticias. https://n9.cl/kesb

Unesco (2020, abril 2020). Apoyar a los docentes y al personal educativo en tiempos de crisis. Respuesta educativa de la Unesco a la COVID-19. Notas temáticas del Sector de Educación. https://n9.cl/nkz5v

Viltre C., Fernández F. y López G., (2017). Pedagogía Crítica: aportaciones de investigadores y educadores latinoamericanos. Centro Latinoamericano de Estudios en Epistemología Pedagógica. https://n9.cl/sp68l

Published

20-12-2021

How to Cite

Castro Araya, H. (2021). Creation of virtual learning environments in Primary Education in times of pandemic of COVID-19. Encuentro Educativo. Revista De investigación Del Instituto De Ciencias De La Educación, 2(2), 189–220. Retrieved from https://revistas.uncu.edu.ar/ojs/index.php/encuentroE/article/view/4424