The drawing as educational resource
Keywords:
Teaching Drawn, Educational Technology, Visual Thinking, MethodologyAbstract
This is a study on the use of drawing as a teaching resource. From a didactic perspective, drawing is a versatile and complex resource used in many different ways. But in what ways in particular? Has it evolved? In this study we will try to describe a "state of the matter", which can be deepened in an exemplified cataloging of the different applications of drawing as a means of teaching and learning. We will finally see that in recent years, visual or visual thinking, as a proposal for a didactic discourse based on drawing, has a remarkable growth in the development of digital teaching materials and is being part of the construction of the new competency profiles of the teachers. However, the drawing is still not considered a basic competence and the graphic skills of the teaching students are far from being destined for consideration as didactic language.
References
Ainsworth, S., Prain, V. y Tytler, R. (2011). Drawing to learn in Science. Science, 333, 1096-1097.
Arnheim, R. (1986) El pensamiento Visual. Barcelona, Paidós.
Calbó, Muntsa Universitat de Girona. (2010) Dibujo didáctico CiDd. Congreso Internacional de Didáctica. Última visita 12/01/2020 http://www2.udg.edu/portals/3/
didactiques2010/guiacdii/ACABADES%20FINALS/280.pdf
Grilli, Javier; Laxague, Mirtha; Barboza, Lourdes (2015) Dibujo, fotografía y Biología. Construir ciencia con y a partir de la imagen. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, vol. 12, núm. 1, enero-abril, 2015, pp.91-108. Última visita 18/11/2019: http://www.redalyc.org:9081/pdf/920/92032970005.pdf
Gómez Llombart, Víctor; Gavidia Catalán, Valentín. (2015) Describir y dibujar en ciencias. La importancia del dibujo en las representaciones mentales del alumnado Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, vol. 12, núm. 3, 2015, pp.441-455Asociación de Profesores Amigos de la Ciencia: EUREKACádiz, España. Última visita 14/12/2019 http://www.redalyc.org:9081/pdf/920/92041414017.pdf
Munari, B. (1993): Diseño y comunicación visual.- Barcelona, Gustavo Gili.
Prendes Espinoso, María Paz (1995) ¿Imagen didáctica o uso didáctico de la Imagen? Enseñanza nº13, 1995, 00199-220. Ediciones Universidad de Salamanca.
Rodríguez Diéguez, (1978) Las funciones de la imagen en la enseñanza Semántica y Didáctica. Colección Comunicación Visual Ed Gustavo Gili. Barcelona
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Los artículos enviados al Comité Editor del Instituto de Historia del Arte, para ser publicados, los autores reservan su derecho de propiedad, pero otorgan a la Editorial los derechos de impresión y aceptan la difusión tanto en papel, como en internet y en aquellos sitios virtuales de las cuales los CHA formen parte.
Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 3.0 No portada