Novohispanos playingcards: two-facedqualities in uses and circulation.
Exchanges and artisticproceedings in thecirculationofcards and games in the colonial era
Keywords:
Playingcardsfrom New Spain - uses and circulationofimages - ludic and symbolicAbstract
This paper investigates the double-sided qualities of the uses and circulations of New Spanish playing cards in the American colonies. The notion of double-faced qualities refers to the fact that the images and motifs depended on their uses and the spaces in which the cards were used. The exchange between the Spanish crown and the colonies enabled the development of various ludic practices and images of symbolic uses in the colonial space. The existence of some types of decks manufactured in colonial territories with their own characteristics encourages us to analyze the possible inheritances and hybridizations that could have taken place given the circulation of these objects on a very daily basis.
References
Alcocer, F. d. (1559). Tratado del Juego. (A. Portanaris, Ed.) Salamanca.
Brito, A. d. (2016). El juego de naipes en el primer siglo de la colonización canaria. ¿Vicio o entretenimiento? Revista Canaria del Patrimonio Documental(12), 221-244.
Calabrese, O. (1999). Como se lee una obra de arte. Madrid: Cátedra.
Grañén Porrúa, M.-I. (1997). Hermes y Moctezuma, un tarot mexicano del siglo XVI. Estudios De Cultura Náhuatl, 27, 369–393. Recuperado a partir de https://nahuatl.historicas.unam.mx/index.php/ecn/article/view/77955
Molina Molina, A. L. (1998). LOS JUEGOS DE MESA EN LA EDAD MEDIA. Miscelánea Medieval Murciana, (21-22), 215–239. https://doi.org/10.6018/j7861
Panofsky, E. (1977). El significado de las Artes Visuales. Madrid: Alianza.
Romero, A. R. (2012). Imagenes en tránsito: circulación de pinturas y estampas en los siglos XVI y XVII. En Hacia una nueva histpria de las artes visuales en Argentina II (págs. 29-56). Buenos Aires: CAIA.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Luciano Pozo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.
Los artículos enviados al Comité Editor del Instituto de Historia del Arte, para ser publicados, los autores reservan su derecho de propiedad, pero otorgan a la Editorial los derechos de impresión y aceptan la difusión tanto en papel, como en internet y en aquellos sitios virtuales de las cuales los CHA formen parte.
Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 3.0 No portada