Inteligencia Bohemia, an art magazine in the Montevidean nineteenth century
DOI:
https://doi.org/10.48162/rev.45.018Keywords:
press, cultural magazines, art magazine, intelectual networksAbstract
Montevideo cultural magazines played a valuable role in the production, spreading and discussion of ideas and projects in the end of the XIX and beginning of the XX century. During this period and with different degrees of intensity, these magazines turned into remarkable spaces for intelectuals, publicists and journatlists to think about themselves, renovating the writing style, the reading materials and encouraging highly significant cultural programs and debates.
They articulated both individual and collective paths, having an impact in the aesthetic and cultural modern Motevideo scene Bohemia magazine comes up in the 1900s, a brilliant period during which artists and intellectuals seeked to reperesent Uruguayan culture.
In this context, Bohemia claims to be an art publication integrated by young and well-known intelectuals like Leoncio Lasso de la Vega, Julio Herrera y Reissig, Ángel Falco, Delmira Agustini and Hermenegildo Sábat, among others. This study focuses on the intellectual networks created in and through the magazine with other River Plate publications.
The bonds weaved among these publicists and intellectuals suggest a cultural program that reached the whole River Plate cultural environment.
References
Álvarez Ferretjans, Daniel. Historia de la Prensa en el Uruguay Desde la Estrella del Sur a Internet. Montevideo: Búsqueda Editorial Fin de Siglo, 2008 Altamirano, C (Dir.) Historia de los intelectuales en América Latina. Buenos Aires: Katz Editores, 2008.
Barrán, J.P y Nahúm, B. Batlle, los Estancieros y el Imperio Británico- Tomo 1 El Uruguay del Novecientos. Montevideo: Banda Oriental, 1990.
Caetano, Gerardo (2004) “Ideas, política y nación en el Uruguay del siglo XX” en Terán, O. (coord.) Ideas en el siglo Intelectuales y cultura en el siglo XX latinoamericano Buenos Aires: Siglo XXI Editores.
Delgado, Leandro “La propagación explosiva de la prensa anarquista” en Maronna Mónica (compiladora) Historia, cultura y medios de comunicación Enfoques y perspectivas Cuadernos de Historia 9. Uruguay: Biblioteca Nacional, 2012.
Delgado, Leandro Anarquismo en el novecientos rioplatense: Cultura, literatura y escritura. Montevideo: Estuario Editora, 2018.
De Torres, M. I. “Arte, estado y política: los proyectos de fomento a la cultura artística en el legislativo municipal de Montevideo (1904-1925)” Cuaderno del CLAEH. Segunda serie, año 34, n 101,2015-ISSN2393- 5979.P137-162 Recuperado
https://publicaciones.claeh.edu.uy/index.php/cclaeh/article/view/119 [consultado el 24 de enero 2021] 2015
Devés-Valdés E. Redes Intelectuales en América Latina. Hacia la Constitución de una Comunidad Intelectual. Chile: Colección Ideas Instituto de Estudios Avanzados Universidad de Santiago de Chile, 2007.
Ibáñez R. La Cultura del 900 Enciclopedia Uruguaya no 31. Montevideo: Arca, 1969.
Larre Borges A. I “La cultura” en Caetano, G. (Dir. y coord.), Uruguay Reforma social y democracia de partidos Tomo II 1880/1930. Montevideo: Editorial Planeta, 2015.
Peluffo Linari G. Historia de la pintura uruguaya Tomo1: De Blanes a Figari. Montevideo: Ediciones de la Banda Oriental ,1999.
Pita González. y Grillo, M. “Una propuesta de análisis para el estudio de revistas culturales”. Revista Latinoamericana de Metodología de las Ciencias, 2015 Recuperado http://www.relmec.fhace.unlp.edu.ar/article/view/relmecsv05n01a06 [Consultado en noviembre 2016, última consulta setiembre 2021]
Rama, C. y Capelletti A. El Anarquismo en América Latina. Venezuela: Biblioteca Ayacucho , 1990.
Real de Azua, C. El Ambiente Espiritual del Novecientos. Montevideo: Número, 1950.
Sábato, Hilda “Nuevos espacios de formación y actuación intelectual: prensa, asociaciones, esfera pública (1850-1900)” en Altamirano Carlos (Dir.) Historia de los intelectuales en América Latina. Buenos Aires: Katz Editores ,2008.
Sarlo Beatriz. Intelectuales y revistas: razones de una práctica. In: América: Cahiers du CRICCAL, n°9-10, 1992. Le discours culturel dans les revues latino-américaines, 1940-1970. pp. 9-16;1992. Recuperado http://www.persee.fr/doc/ameri_0982- 9237_1992_num_9_1_1047
[Consultado en febrero 2021, última consulta setiembre 2021)
Scarone Arturo. Uruguayos contemporáneos. Nuevo diccionario de datos biográficos y bibliográficos. Montevideo: Barreiro y Ramos ,1937.
Scarone Arturo. Diccionario de Seudónimos del Uruguay. Montevideo: Claudio García Editores, 1942.
Tarcus, Horacio. Las Revistas culturales Latinoamericanas: giro material cultural, tramas intelectuales. Buenos Aires: Tren en Movimiento, 2020 Trochon, I. y Vidal, B. Bases documentales para la historia del Uruguay Contemporáneo (1903-1933) Montevideo: Ediciones de la Banda Oriental, 1998.
Vanger M. El País Modelo José Batlle y Ordoñez 1907-1915. Montevideo: Arca y Banda Oriental ,1991.
Zubillaga, C y Balbis J. Historia del Movimiento Sindical Uruguayo. Montevideo: Banda Oriental ,1986.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 María Soledad Redes Loperena

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.
Los artículos enviados al Comité Editor del Instituto de Historia del Arte, para ser publicados, los autores reservan su derecho de propiedad, pero otorgan a la Editorial los derechos de impresión y aceptan la difusión tanto en papel, como en internet y en aquellos sitios virtuales de las cuales los CHA formen parte.

Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 3.0 No portada












_00.07_.55_2.png)



