Juan: a lagger? A case study about a student at National University of San Juan
Keywords:
educational trajectories, institutional conditions, public policy, case studyAbstract
Our main concern is to identify characteristics in the socio-educational traces of university students. The differences that lie behind the concepts of “Theoretical educational tracks” and “Real educational tracks” allow for deeper understanding of their experiences. Some backgrounds follow the model of the theoretical tracks, but some others deviate from them. The latter are the ones that represent greater institutional challenge, and therefore our interest in exploring the characteristic features of that population.
References
Brandi, S., Filippa, N., Berenguer, J., Benítez, B. y Martín, M (2006). Conocimiento escolar y cultura institucional. La transposición del conocimiento en circuitos escolares diferenciados. Miño y Dávila Editores.
Bourdieu, P. y Passeron, C (2009). Los Herederos. Los estudiantes y la cultura. Siglo XXI Editores.
Bourdieu, P. (1999a). La Miseria del Mundo. Fondo de Cultura Económica de Argentina.
Bourdieu, P. (1999b). La distinción. Criterios y bases sociales del gusto. Taurus.
Ezcurra, A. (2011). Políticas y prácticas frente a la desigualdad educativa: tensiones entre focalización y universalización. Noveduc.
García Salord, S (1998). Estudio socioantropológico de las clases medias urbanas en México: el capital social y el capital cultural como espacios de constitución simbólica de las clases sociales. (Tesis de Doctorado). Facultad de Filosofía y Letras, Universidad Nacional Autónoma de México.
Gentile, P. (2009) Marchas Y Contramarchas. El derecho a la Educación y las dinámicas de Exclusión Incluyente en América Latina. Revista Iberoamericana 49, 19-57. Recuperado de https://rieoei.org/historico/documentos/rie49a01.pdf
Gutiérrez, A. (1997) Las prácticas sociales. Una introducción a Pierre Bourdieu. Ferreyra Editor.
Mancebo, M y Goyeneche, G. (9 y 10 de diciembre 2010). Las políticas de inclusión educativa: entre la exclusión social y la innovación pedagógica. VI Jornadas de Sociología de la Universidad de La Plata. http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.5273/ev.5273.pdf
Mayoral Arqué, D. (2005). La teoría de los códigos. Desigualdades lingüísticas en educación. Revista Internacional de Sociología. 63 (41), 109-135. https://doi.org/10.3989/ris.2005.i41.216
Terigi, F. (23 de febrero 2010). Las cronologías de Aprendizaje: un concepto para pensar las trayectorias escolares. Jornada de Apertura ciclo lectivo Gobierno de La Pampa. http://www.trabajosocial.unlp.edu.ar/uploads/docs/mg__flavia_terigi__las_cronologias_de_aprendizaje__un_concepto_para_pensar_las_trayectorias_escolares_.pdf