When the screens turn on

The Construction of the Role of Teachers of Digital Education in Río Grande (Tierra del Fuego, AIAS)

Authors

  • Gimena Aguila Universidad Pedagógica Nacional

Keywords:

early childhood education, digital education, digital technologies, teacher role, childhood

Abstract

This paper provides a comprehensive analysis of the theoretical framework related to Teacher Professional Development (TPD) in the contemporary educational context. Through a critical literature review and a non-empirical, descriptive documentary analysis, it examines key concepts and theoretical approaches that underscore the importance of TPD and its relevance for improving educational quality. The methodology includes a bibliographic search in specialized academic databases, using inclusion and exclusion criteria to ensure the relevance and currency of the sources analyzed. The study concludes that, despite progress, much remains to be done to meet the objectives established in the National Education Law No. 26206. A thorough understanding of TPD enables informed decision-making to introduce new educational methodologies, fostering continuous professional growth that benefits both teachers and students and enhances educational quality.

References

Brailovsky, D. (2020). Pedagogía del nivel inicial: mirar el mundo desde el jardín. Novedades Educativas.

Brailovsky, D., De Angelis, S. y Scaletta Melo, G. (2022) Ni malas ni buenas: Escenarios del encuentro entre infancias y pantallas. En Voces de la educación, número especial, p. 25-51. https://www.revista. vocesdelaeducacion.com.mx/index.php/voces/article/view/553

Buckingham, D. (2008). Más allá de la tecnología: aprendizaje infantil en la era de la cultura digital. Manantial.

Buckingham, D. (2019) Repensando la alfabetización digital: La educación en Medios en la era del capitalismo digital. https://davidbuckingham.net/education-and-culture/media-education/

Cambiaso, P. y Frá, M. J. (2001) Una historia de memorias y olvidos. En Cambiaso, P., Castro, R., Conti, A., Frá, M. J.,

González Cuberes, M. T., Pulpeiro, S., Román, C. y Gerstenhaber, C. (2001) La tarea de educar. Sobre el rol, la formación y el trabajo (39). Novedades Educativas.

Consejo Federal de Educación (2018). Núcleos de Aprendizajes Prioritarios de Educación Digital, Programación y Robótica. Ministerio de Educación, Cultura, Ciencia y Tecnología de la Nación.

Freire, P. (1997) Pedagogía de la autonomía. Saberes necesarios para la práctica educativa. Siglo XXI Editores.

Freire, P. (2006) El grito manso. Siglo XXI Editores Argentina. Freire, P. (2021) Pedagogía del oprimido. Siglo XXI Editores.

Gardner, H. (1997) Arte, mente y cerebro. Una aproximación cognitiva a la creatividad. Paidós.

Giroux, H. (1997) Los profesores como intelectuales. Hacia una pedagogía crítica del aprendizaje. Centro de Publicaciones del MEC y Ediciones Paidós Ibérica SA.

Ministerio de Educación, Cultura, Ciencia y Tecnología de la Nación (2018) RIED: Referente institucional de Educación Digital. Orientaciones. MECCyT de la Nación. https://www.educ.ar/recursos/132462/ referente-institucional-de-educacion-digital

Ministerio de Educación, Cultura, Ciencia y Tecnología de la Nación (2019) Colección de actividades “Aprender conectados” para Nivel Inicial, en Educación Digital, Programación y Robótica. MECCyT de la Nación. https://www.educ.ar/recursos/150309/coleccion-de-actividades-aprender-conectados-para- nivel-inicial-en-educacion-digital-programacion-y-robotica

Ministerio de Educación, Ciencia, Cultura y Tecnología de Tierra del Fuego AIAS. (2019, 20 de febrero).

*Conformación del laboratorio de informática, Misiones y funciones del docente con función maestro del laboratorio de informática escolar* (Resolución N°355 del 2019).

Morduchowicz, R. (2003) El sentido de una educación en medios. En Revista Iberoamericana de Educación, v.32, mayo-agosto; p.35-47. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/21452

Presidencia de la Nación. (2018, 27 de abril). Plan Aprender Conectados. (Decreto N°386 de 2018). Soto, C. y Violante, R. (2010). Didáctica de la educación inicial. Ministerio de Educación de la Nación.

Suárez, D., Dávila, P., Arganani, A., Caressa, Y. (2021). Documentación narrativa de experiencias pedagógicas: una propuesta de investigación-formación-acción entre docentes. Cuandernos del IICE. N° 6. Instituto de investigaciones en ciencias de la educación. FILO:UBA. https://iice.institutos.filo.uba.ar/ publicacion/documentaci%C3%B3n-narrativa-de-experiencias-pedag%C3%B3gicas

Tenti Fanfani, E. (1999). Sociología de la educación: carpeta de trabajo. Universidad Nacional de Quilmes.

Published

03-12-2024

How to Cite

Aguila, G. (2024). When the screens turn on: The Construction of the Role of Teachers of Digital Education in Río Grande (Tierra del Fuego, AIAS). Encuentro Educativo. Revista De investigación Del Instituto De Ciencias De La Educación, 5(2), 41–71. Retrieved from https://revistas.uncu.edu.ar/ojs3/index.php/encuentroE/article/view/7826

Issue

Section

Miscelánea