Violence and Power. The other Insertion to the Teaching of the Novice Teacher of Primary Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.36.087

Keywords:

violence, power, novice teacher, insertion, primary

Abstract

This paper presents the results of an investigation on the appropriation and development of teaching knowledge of novice teachers during their first experiences of professional practice in the state of Sinaloa (Mexico). The evidence revealed an alternative insertion environment that provided knowledge constrained by a criminal context endemic to communities affected by drug trafficking. Hence, the theoretical positioning addressed the social relations of violence and power in view of their epistemic value re-signifying the effect of the clash with reality, typical of this stage where an incipient professional socialization is experienced. The methodology was qualitative in nature, based on ethnosociology and the life story interview, recovering the experiences of 70 new teachers chosen through a non-probabilistic sample, a typical-ideal case. The results were grouped, according to their recurrences, into four hierarchical dimensions: 1) personal, 2) school, 3) community and 4) delinquency, according to their level of affectation. Among the conclusions, it is noted that the insertion of the novice teacher immersed in an environment dominated by the subculture of drug trafficking, transfigures the learning of the profession with specific and usable teaching knowledge to survive this contingency given its intra- and inter-academic influence.

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Author Biography

Erick Zorobabel Vargas Castro, Universidad Pedagógica del Estado de Sinaloa

Doctor en Desarrollo Educativo con Énfasis en Formación de Profesores. Master en Educación en el campo de la Formación Docente. He presentado ponencias en congresos de México, Argentina, Chile y Brasil, además de publicar artículos de revistas y capítulos de libros relacionados con la enseñanza de la ciencia, los valores en la educación, las etapas de la formación docente, pedagogía y didáctica. Línea de generación y aplicación del conocimiento: Formación inicial y continua del profesional de la educación. Temáticas: Formación de Pedagogos, Inserción Profesional a la Enseñanza, Profesor Novel, Saberes Docentes y Proceso de Aprender a Enseñar. Fui director y coordinador de investigación y posgrado de la UPES Unidad Mazatlán. A la fecha profesor investigador, integrante del Programa para el Fortalecimiento de la Investigación y el Posgrado del Pacífico (Delfín) desde 2018, miembro del Sistema Nacional de Investigadores (CONACyT) y del Sistema Sinaloense de Investigadores y Tecnólogos (Sinaloa, México). Últimas publicaciones:
Las nociones didácticas de los profesores. Relevancia y aplicación práctica en distintas etapas formativas
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Published

04-04-2023

How to Cite

Vargas Castro, E. Z. (2023). Violence and Power. The other Insertion to the Teaching of the Novice Teacher of Primary Education. Saberes Y prácticas. Revista De Filosofía Y Educación, 8(1), 1–17. https://doi.org/10.48162/rev.36.087