Alphabetizing feelings. Reflections on the word and the language in the teaching practice

Authors

  • Patricia Roitman Genoud Universidad Autónoma de Querétaro
  • Marcelo Leonardo Gutierrez Benitez Instituto 9-001 General José de San Martín; Escuela 8-660 Guillermo Onel Álvarez

Keywords:

feelings, community, word, literacy, teaching practice

Abstract

The intention of this essay is to reflect on feelings as being the foundations of human relationships, which try to create community through language. The gamble of the authors is to evoque the word as a loving bond, in a posture that pedagogizes feeling in games; palpable in the initial literacy processes, substantial as to not only teaching letters, their context sentences, but the significant intention it has as socialization towards the world. Enunciating words with community meaning -language- and creating community from the sense of the word, is the venture.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Patricia Roitman Genoud, Universidad Autónoma de Querétaro

Profesora Investigadora de la Facultad de Ciencias Naturales. Universidad Autónoma de Querétaro

Línea de Investigación: Educación, Identidad y Comunidad. Procesos socioeducativos.

Marcelo Leonardo Gutierrez Benitez, Instituto 9-001 General José de San Martín; Escuela 8-660 Guillermo Onel Álvarez

Maestro Titular Nivel Inicial

References

Bauman, Zygmunt. 2003. Comunidad. En búsqueda de la comunidad en un mundo hostil. Madrid. Siglo XXI Editores.

Derrida, Jacques. 2002. Fichus. Discurso de Frankfurt. Versión digital. Consultada 2015.

Diccionario de la Lengua Española. 2001. Real Academia Española. Vigésima Segunda Edición. Madrid. Espasa.

Fernández Christlieb, Pablo. 2001. El Siglo Veinte: la abstractez, el caprichismo y la famitis. Revista Memoria, No. 149. pp. 28-31.

Ferreiro, Emilia y Ana Teberosky. 1979. Los sistemas de escrituras en el desarrollo del niño. México. Editorial Siglo XXI

Freire, Paulo. 1993. Pedagogía de la esperanza. México. Siglo XXI.

Freire, Paulo. 2008. Pedagogía de la autonomía. Buenos Aires, Argentina. Siglo XXI.

Heller, Agnes. 1993. Teoría de los sentimientos. México. FONTAMARA.

Ibarra R, Luis Rodolfo. 2011. Educar, dialogar y pensar. Perfiles Educativos. Vol. 35, No. 141. UNAM. México.

Mead, George H. 1973. Espíritu, persona y sociedad. Desde el punto de vista del conductismo social. Buenos Aires. Paidós.

Montero, Maritza. 2002. Construcción del Otro. Liberación de sí mismo. Revista Utopía y Praxis latinoamericana. Año 1. No. 16. pp. 41-51, Venezuela.

Platón, Obras completas, edición de Patricio de Azcárate, tomo 2, Madrid. 1871.

Sass, Odair. 2012. Psicología social y educación: la perspectiva pragmática de George Herbert Mead. Revista de Educación y Pedagogía. Vol. XÜ No. 26-27.

Shotter, John. 2001. Realidades Conversacionales. Buenos Aires, Argentina. Amorrortu.

Velázquez, Andrés. 2013. Experiencia concentracionaria: entre la muerte del lenguaje y su testimonio. México. Fundap. Universidad Autónoma de Querétaro.

Published

22-08-2017

How to Cite

Roitman Genoud, P., & Gutierrez Benitez, M. L. (2017). Alphabetizing feelings. Reflections on the word and the language in the teaching practice. Saberes Y prácticas. Revista De Filosofía Y Educación, 2, 1–12. Retrieved from https://revistas.uncu.edu.ar/ojs3/index.php/saberesypracticas/article/view/795