The productivity of archival images in the contemporary media ecosystem

culture of convergence and meta-reflexivity in the YouTube channel Navaja Crimen

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.45.032

Keywords:

media ecosystem, convergence culture, archival images, YouTube

Abstract

The objective of this article is to explore the audiovisual productions and the implications in the communication and entertainment field of the Argentine YouTube channel Navaja Crimen. This emerges in a context of convergence where archive images from different media are reused, although it also stands out for some features that deviate from the new canon established in the contemporary media map. In this sense, positioned from an approach focused on the media ecology and the culture of convergence, the aim is to examine the uses of archives of diverse origins and their narrative and aesthetic significance in creative audiovisual products that, based on resources such as montage, voice over and intertitles revisit local and foreign series, films and programs from the recent past. Through this case analysis we attempt to reflect on the potential of the archive effect in digital media in the era of convergence.

References

Arán, Pampa y Marcelo Casarin. “Configuraciones de la memoria: los archivos en la era digital”. Astrolabio 15 (2015): 5-15. DOI: https://doi.org/10.55441/1668.7515.n15.12280

Askwith, Ivan D. Television 2.0: Reconceptualizing TV as an Engagement Medium. New York: New York University, 2007.

Baron, Jaimie. The Archive Effect: Found footage and the audiovisual experience of history. London & New York: Routledge Press, 2013.

Bolter, David Jay y Richard Grusin. “Inmediatez, hipermediación, remediación”. CIC. Cuadernos de Información y Comunicación 16 (2011): 29-57. https://www.redalyc.org/pdf/935/93521629003.pdf

Burke, Peter. Visto y no visto. El uso de la imagen como documento histórico. Barcelona: Editorial Crítica, 2005.

Carlón, Mario y Carlos Scolari (Eds.). El fin de los medios masivos. El comienzo de un debate. Buenos Aires: La Crujía, 2009.

Colangelo Kraan, Pedro y Leonel Soto Alemán. “Reflexión crítica sobre los vínculos existentes entre YouTube y la televisión”. En Youtube y la comunicación del siglo XXI, coordinado por Angel Torres-Toukoumidis y Andrea De Santis-Piras, 69-80. Quito: Ediciones Ciespal, 2020.

Crego Morán, Juan Andrés. “Multimedia y cultura de archivo. La influencia del material de archivo en la creación multimedia”. Arte y políticas de identidad 9 (2013): 179-196. https://revistas.um.es/reapi/article/view/191901

Eco, Umberto. Apocalípticos e integrados. Barcelona: Editorial Lumen, 1965.

Jenkins, Henry. Convergence Culture. La cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Barcelona: Paidós, 2008.

López, Adrián. “Youtubers. Nueva lógica comercial y narrativa en la producción de contenidos para la web”. Letra. Imagen. Sonido. Ciudad mediatizada (L.I.S.) 7(15) (2016): 225-241. https://publicaciones.sociales.uba.ar/index.php/lis/article/view/3830

Moguillansky, Marina. “La cultura en pandemia: de las políticas culturales a las transformaciones del sector cultural”. Ciudadanías. Revista de políticas sociales urbanas 8 (2021): 1-19.

Novomisky, Lara y Betiana Burgardt. “Del archivo al relato: el uso del material de archivo en el audiovisual”. Ponencia presentada en 6º Jornadas Estudiantiles de Investigación en Disciplinas Artísticas y Proyectuales. La plata: Universidad Nacional de La Plata, 2023, 1-9.

Pérez Rufí, José Patricio. “YouTube ya no es ‘tu televisión’: cultura colaborativa y red comercial en el vídeo online”. Revista Comunicación 9(1) (2011): 146-162. https://idus.us.es/handle/11441/58253

Pons, Anaclet. “Archivos y documentos en la era digital”. Historia y comunicación social 22(2) (2017): 283-292.

Reynolds, Simon. Retromanía. La adicción del pop a su propio pasado. Buenos Aires: Caja Negra, 2012.

Sánchez-Macedo, Jaime. “El giro archivístico: su impacto en la investigación histórica”. Revista Humanitas 47(6) (2020): 183-223. https://humanitas.uanl.mx/index.php/ah/article/view/279

Scolari, Carlos. Hipermediaciones. Elementos para una teoría de la Comunicación Digital Interactiva. Barcelona: Gedisa, 2008.

Scolari, Carlos, ed. Ecología de los medios. Entornos, evoluciones e interpretaciones. Barcelona: Gedisa, 2015.

Scolari, Carlos y Damián Fraticelli. “Nuevos sujetos mediáticos en el ecosistema de medios: el caso de los youtubers españoles”. En Actas V Congreso AsAECA. Perspectivas contemporáneas del audiovisual: cine, televisión y nuevas pantallas, editado por Alejandra Fabiana Rodríguez y Cecilia Elizondo, 1670-1690. Buenos Aires: AsAECA, 2016.

Sebastián, Mercedes Caridad, Ana María Morales García, Sara Martínez Cardama y Fátima García López. “Los archivos audiovisuales de televisión: estrategias para su revalorización en un entorno transmedia”. Revista Latina de Comunicación Social 73 (2018): 870-894. DOI: https://doi.org/10.4185/RLCS-2018-1286

Torrisi, Julián. “Youtubers, las nuevas estrellas”. Tesis de Licenciatura en Comunicación Social. Universidad Nacional de Rosario, 2018.

Van Dijck, José. La cultura de la conectividad: Una historia crítica de las redes sociales. Buenos Aires: Siglo Veintiuno Editores, 2016.

Varela, Mirta. “¿Autopsia a la televisión? Dispositivo y lenguaje en el fin de una era”. En El fin de los medios masivos. El comienzo de un debate, editado por Mario Carlón y Carlos Scolari, 209-228. Buenos Aires: La Crujía, 2009.

Verón, Eliseo. “De la imagen semiológica a las discursividades. El tiempo de una fotografía”. Espacios públicos en imágenes, editado por Isabelle Veyrat-Masson y Daniel Dayan, 47-70. Barcelona: Gedisa, 1997.

Published

30-06-2025

How to Cite

Cossalter, J. (2025). The productivity of archival images in the contemporary media ecosystem: culture of convergence and meta-reflexivity in the YouTube channel Navaja Crimen. uadernos e istoria el rte, (44), 218–267. https://doi.org/10.48162/rev.45.032

Issue

Section

Artículos