The relationship with knowledge in high school from narratives of students of Educational Sciences degrees
Keywords:
narratives, relationship with knowledge, high schoolAbstract
This article discloses an education experience based on the use of narratives that allowed us to reconsider the relationship with knowledge in high school, content of the subject Problemática Pedagógico-Didáctica I. This subject is taken in the fourth year of the Teacher Education and Bachelor's Degree in Educational Sciences at a National University, located in a central region of Argentina.
Narratives are a pedagogical device that enables students to reflect on themselves and their educational trajectories. It also allowed us to focus on some conceptual elements regarding certain characteristics of teaching and the relationships that are generated with knowledge in high schools. The research was carried out in the context of the covid-19 pandemic.
In the development of the article we present in the first place the value of working with narratives in teacher education. Then, in second place, the ways in which the relationship with knowledge is conceived. Finally, some emerging aspects form the voice of the students that allow shaping the idea of the existence of diverse relationships with knowledge in their trajectory through high school, affected by subjective, relational and pedagogical-didactic factors.
References
Anijovich, R. (2020). El sentido de la escuela secundaria. Nuevas Prácticas, nuevos caminos. Editorial Paidós.
Blanco, N (2006). Saber para vivir en Educación: Nombre común femenino. Editorial Octaedro.
Bolívar, A.; Domingo, J.; Fernández Cruz, M. (1998): La investigación biográfico-narrativa en educación. Guía para indagar en el campo. Force/Grupo Editorial Universitario.
Charlot, B (2014) La relación de los jóvenes con el saber en la escuela y en la universidad, problemáticas, metodologías y resultados de las investigaciones. Polifonías Revista de Educación, III (4), pp. 15-35.
Ferry G. (1997). Pedagogía de la formación. Novedades Educativas.
Filloux, J. C. (1999). Intersubjetividad y formación. El retorno sobre sí mismo. Novedades Educativas.
Freire, P. (2005). Pedagogía del Oprimido. Siglo XXI.
Gastal, M. L. D. A. y Avanzi, M. R. (2015). Saber da experiência e narrativas autobiográficas na formação inicial de professores de biologia. Ciência & Educação (Bauru), 21, 149-158.
https://doi.org/10.1590/1516-731320150010010
González Alba, B., Blanco Morett, A. y Sánchez Mesa, F. (2020). Narrativas en la formación Superior. Experiencias en el marco de un Proyecto de Innovación Educativa. Márgenes, Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 1 (3), 192-210. https://doi.org/10.24310/mgnmar.v1i3.9288
González Alba, B., Leite Méndez, A. E. y Rivas Flores, J.I. (2018). La indagación educativa como herramienta de transformación social. En V. Martín & M. T. Castilla (Coords), Educación, derechos humanos y responsabilidad social (pp. 127-142). Editorial Octaedro.
Kessler, G. (2002). La experiencia escolar fragmentada. Estudiantes y docentes en la escuela media en Buenos Aires. IIPE/ UNESCO. Disponible en: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000129508
Mastache, A. (2013). Clases en la escuela secundaria. Saberes y procesos de aprendizaje, subjetivación y formación. Novedades Educativas.
O'Neill, M., Roberts, B., & Sparkes, A. C. (Eds.) (2015). Advances in Biographical Methods: Creative Applications. (1st ed.) (Advances in Sociology). Routledge.
Perrenoud, P. (2004). Desarrollar la práctica reflexiva en el oficio de enseñar. Editorial Grao.
Poggi, M. (2003). La problemática del conocimiento en la escuela secundaria. Algunas perspectivas sobre el abordaje de los aspectos curriculares en Educación Media para todos. UNESCO
Recalcatti, M. (2017). La hora de la clase. Por una erótica de la enseñanza. Editorial Anagrama.
Ripamonti, P., Lizana, P., & Yori, P. (2016). La construcción de los saberes prácticos docentes. Una mirada desde narraciones biográficas y pedagógicas. Saberes y prácticas. Revista de Filosofía y Educación, 1, 1-23. https://revistas.uncu.edu.ar/ojs/index.php/saberesypracticas/article/view/780
Quiróz, R. (1991). Obstáculos para la apropiación del contenido académico en la escuela secundaria. Infancia y Aprendizaje, 14(55), 45-58.
Vercellino, S. (2019). La investigación sobre la relación con el saber de los estudiantes ingresantes de ciencias aplicadas de la UNRN. Presentado en Iº Jornadas de Investigadores/as sobre Derechos, Inclusión y Sociedad. https://rid.unrn.edu.ar/bitstream/20.500.12049/7295/1/ResumenVercellino.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Liliana Marisol Martin, Mariano Daniel Perez, Yanina Mariela Tulián
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.