Education and evaluation in university teaching: contributions for its study at the Universidad Nacional del Sur

Authors

Keywords:

university, education, evaluation, teaching, case study

Abstract

This article addresses the topic regarding education and evaluation of university teachers, emphasizing the perspective of teachers from an Argentine national university. The Universidad Nacional del Sur, Argentina, is taken as a case study.
Through a mixed methodological approach, the perspectives of teachers from different disciplinary fields are recovered through 21 semi-structured interviews and a survey made with 521 teachers of the institution in 2020. In addition, interviews were conducted with key informants of the trade union sector and the Pedagogical Consultancy of the UNS, the documentary analysis of regulations and institutional evaluation reports were used. The results show the achievements, limitations and challenges that come from the education and evaluation processes, the demands for pedagogical training of teachers and the evaluation criteria that overestimate the research activity. The analysis shows the institutional responsibility that corresponds to universities in such processes and the difficulty of reaching a regulation that contemplates the heterogeneity of university teaching activity.

References

Araujo, S. (2003). Universidad, investigación e incentivos. La cara oscura. Al Margen/nees.

Araujo, S. (2017). Evaluación, calidad y mejora de la educación: aproximaciones críticas. Revista Latinoamericana de Educación Comparada: RELEC, 8(12), 70-86.

Barbier, J. M. (1993). La evaluación en los procesos de formación. Paidós Ibérica.

Barroso, J. (2005). Estado, a educação e a regulação das políticas públicas. Educação & Sociedade, 26(92), 725-751.

Chiroleu, A., Marquina, M. y Rinesi, E. (2012). La política universitaria de los gobiernos Kirchner: Continuidades, rupturas, complejidades. Universidad Nacional de General Sarmiento.

Creswell, J. W. (2008). Investigación educativa: planificación, realización y evaluación de investigación cuantitativa y cualitativa. Pearson Education, Inc.

Creswell, J. W. y Plano Clark, V. L. (2011) Designing and Conducting Mixed Methods Research. Sage Publications.

Da Cunha, M. I. (2015). Investigación y docencia: escenarios y senderos epistemológicos para la evaluación de la educación superior. Revista de Docencia Universitaria, 13(1),79-94.

Da Cunha M. I. (comp.) (2010). Trajetorias e lugares de Formaçao da docencia universitaria: da perspectiva individual ao espacio institucional. Junqueira & Martin ed.

De Miguel Díaz, M. (1998). La evaluación del profesorado universitario. Criterios y propuestas para mejorar la función docente. Revista de Educación, (315), 67-83.

Denzin, N. K. (1970). The research act. Aldine Publishing

Edelstein, G. (2014). Una interpelación necesaria: Enseñanza y condiciones del trabajo docente en la universidad. Política Universitaria, 1(1), 20-25.

Feldfeber, M. y Gluz, N. (2019). Las políticas educativas a partir del cambio de siglo: alcances y límites en la ampliación del derecho a la educación en la Argentina. Revista Estado y Políticas Pública, (13), 19-38.

Ferry, G. (1993). Pedagogía de la formación. FFyL-UBA/Noveduc.

Finkelstein, C. y Lucarelli, E. (2022). Los docentes universitarios en búsqueda de su formación pedagógica: Abriendo las fronteras. Miño y Dávila.

Finkelstein, C., Villagra, A., Collazo, M. y Soares, S. (2018). Reconociendo nuevas tendencias en la formación pedagógica de docentes universitarios en América Latina. Recuperado de: https://ebooks.pucrs.br/edipucrs/acessolivre/anais/cidu/assets/edicoes/2018/arquivos/462.pdf

Follari, R. y Soms, E. (1980). Crítica al Modelo Teórico de la Departamentalización. Alternativas Universitarias. Simposio llevado a cabo en UAM-Azcapotzalco, México, D. F.

Gibbs, G. (2007). El análisis de datos cualitativos en Investigación Cualitativa. Ediciones Morata.

Krotsch, P. (2002) El proceso de formación e implementación de las políticas de evaluación de la calidad en la Argentina. En P. Krotsch (Org.) La universidad cautiva. Legado, marcas y horizontes. Ediciones Al Margen.

Lucarelli, E. (2004). Prácticas innovadoras en la formación del docente universitario. Revista Educaçao, 27(54), 503-524.

Malinowski, N. (2008). Diferenciación de los tiempos estudiantiles e impacto sobre el proceso de afiliación en México. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 6(2), 801-819.

Pierella, M. P. (2017). Enseñar en la universidad pública argentina: los desafíos del oficio docente en una época de transformaciones. Roteiro, 42(1), 37-64.

Piovani, J. I. (2018). Triangulación y métodos mixtos. En A. Marradi, N. Archenti y J. I. Piovani, Manual de metodología de las ciencias sociales. Siglo Veintiuno.

Rueda Beltrán, M. (2008). La evaluación del desempeño docente en la universidad. Revista electrónica de investigación educativa, 10(SPE), 1-15.

Rueda Beltrán, M. (2018). Los retos de la evaluación docente en la universidad. Publicaciones, 48(1), 143-159.

Saforcada, F. y Baichman, A. (2020) El derecho a la educación en América Latina y el Caribe. De la garantía del derecho al cumplimiento del ODS4 en el siglo XXI: políticas, sentidos y disputas. CLADE.

Shore, C. (2010). La antropología y el estudio de la política pública: reflexiones sobre la formulación de las políticas. Revista Antípoda, (10), 21-49.

Sisto, V. (2012) Rendición de cuentas, managerialismo y práctica local. Algunas pistas para su análisis. PSYKHE, 21(2), 35-46.

Walker, V. (2017). El trabajo docente universitario como práctica relacional: sujetos, saberes e instituciones. Revista Educación, Lenguaje y Sociedad, 14 (14), 1-35.

Walker, V. (2020). El trabajo docente universitario y su evaluación. Políticas, tensiones y desafíos. Educação em Revista, 36, 1-28.

Walker, V. (2022). Universidad pública y evaluación de la carrera docente/académica: supuestos, dilemas y desafíos. En S. M. Araujo y L. B. García. (Comp.), Educación pública: procesos, sujetos y prácticas (pp. 301-330). Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires

Zabalza, M. A. (2013). La formación del profesorado universitario. Revista de Docencia Universitaria, 11(3), 11-14.

Zabalza Beraza, M. A., Cid Sabucedo, A., y Trillo Alonso, F. (2014). Formación docente del profesorado universitario. El difícil tránsito a los enfoques institucionales. Revista española de pedagogía, 257, 39-54.

Published

27-06-2023

How to Cite

Rodera, J., & Walker, V. S. (2023). Education and evaluation in university teaching: contributions for its study at the Universidad Nacional del Sur. Encuentro Educativo. Revista De investigación Del Instituto De Ciencias De La Educación, 4(1), 46–72. Retrieved from https://revistas.uncu.edu.ar/ojs3/index.php/encuentroE/article/view/6106

Issue

Section

Miscelánea