English teaching practices in two public schools in the city of Mendoza
Abstract
This article seeks to communicate the work of observation, analysis and interpretation of teaching practices in two public secondary schools in the city of Mendoza, which emerge from the project of the project "The meanings of teaching English as a foreign language in public secondary schools in the city of Mendoza. A qualitative study". In it, it is sought to interpret the pedagogical practices of English in two public schools in Mendoza and inquire about the theories of foreign language teaching and methodologies underlying these practices, as well as the meanings that institutional actors give them.
The methodology that was adopted was an interpretive perspective oriented in the qualitative line of research to understand the context of language teaching in the provincial public school.
It is believed that this project had a high impact when it comes to understanding the processes of teaching English in the field of public secondary education since there are no antecedents of qualitative studies on the teaching of English in provincial public schools.
References
Anijovich, R. (2009). Transitar la formación pedagógica: Dispositivos y estrategias. Paidós.
Anijovich, R. (2020). El sentido de la escuela secundaria: Nuevas prácticas, nuevos caminos. Paidós.
Canale, M., & Swain, M. (1980). Theoretical bases of communicative approaches to second language teaching and testing. Applied Linguistics, 1(1), 1–47. https://doi.org/10.1093/applin/I.1.1
Dussel, I. (2020). La clase en pantufla. En I. Dussel, P. Ferrante, & D. Pulfer (Comps.), Pensar la educación en tiempos de pandemia: Entre la emergencia, el compromiso y la espera (pp. 337–349). UNIPE.
Harmer, J. (2007). The practice of English language teaching (4.ª ed.). Pearson Education Limited.
Ley 26.206. Ley de Educación Nacional. Art. 4, de diciembre de 2006. Argentina. https://www.argentina.gob.ar/normativa/nacional/ley-26206-123542
Litwin, E. (2000). La evaluación: campo de controversias y paradojas o un nuevo lugar para la buena enseñanza. En A. Camilloni, S. Celman, E. Litwin, & M. Palou de Maté (Comps.), La evaluación de los aprendizajes en el debate didáctico contemporáneo (pp. 11–34). Paidós.
Maggio, M. (2021). Educación en pandemia. Paidós.
Montserrat, M., & Mórtola, G. (2018). La enseñanza del inglés para las grandes mayorías nacionales en Argentina. Revista Digital de Políticas Lingüísticas, 10, 168–191. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/RDPL/issue/view/1744
Pineau, P. (2008). La educación como derecho. Movimiento de Educación Popular Integral y Promoción Social.
Pozzo, M. I. (2009). La enseñanza de lenguas extranjeras en Argentina. Diálogos Latinoamericanos, 10(15), 24. https://doi.org/10.7146/dl.v10i15.113584
Richards, J. C., & Rodgers, T. S. (2001). Approaches and methods in language teaching (2.ª ed.). Cambridge University Press.
Serra, M. S., & Canciano, E. (2017). Proyecto hemisférico: Elaboración de políticas estratégicas para la deserción escolar. Organización de Estados Americanos.
Terigi, F. (2009). Las trayectorias escolares: Del problema individual al desafío de política educativa. Ministerio de Educación de la Nación.
Wilkins, D. A. (1972). The linguistics and situational context of the common core in a unit/credit system. Council of Europe.













